10. oktober, 2025
Modro na belem: Fenomen prikolice Adria

Eden najbolj prepoznavnih slovenskih izdelkov je zagotovo Adrijina počitniška prikolica z modro črto, ki so jo počitniške prikolice iz Novega mesta dobile v sezoni 1970. Znamenita modra črta je bila dve desetletji sinonim za počitniške prikolice Adria, ob 60-letnici blagovne znamke Adria pa so v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri pripravili občasno razstavo, posvečeno prav tej prikolici. Odprli so jo 9. oktobra, odprta pa bo vse do konca leta 2026.

Leto 2025 je Adrijino leto, saj blagovna znamka praznuje častitljivih 60 let. O jubileju vas obveščamo tako rekoč celo leto, bili smo na osrednji prireditvi junija, v oktobru pa so v Tehniškem muzeju v Bistri odprli zanimivo razstavo o fenomenu modre črte, ki so jo poimenovali Modro na belem. Gre za resnični fenomen, saj je prikolica zaznamovala več kot eno generacijo, kampe ob Jadranu in tudi širše so dolga desetletja (in ponekod jih vidimo še dandanes) polnile prikolice z modro črto in živo pisanimi baldahini, prikolice Adria pa so postale sinonim za brezskrbne počitnice. Ne Hymerjeve, ne Tabbertove, ne Hobbyjeve, niti katere koli druge, temveč Adrijine, z obvezno modro črto!

 


NEKAJ BESED O MODRI ČRTI

Modra črta je, lahko bi tako rekli, nastala po naključju. Za sezono 1970 so pri IMV iskali način, s katerim bi svoj izdelek ločili od drugih na trgu počitniških prikolic. Saj veste, vse so bile bele. Prišli so na briljantno idejo in linijo v višini stenskih oken obarvali v modro.
Barva je bila izbrana iz barvne palete dostavnih vozil IMV, modrina pa ponazarja Jadransko morje in modrino neba. Zanimivo je, da modra črta sprva med kupci ni bila najbolje sprejeta, ti so se pritoževali, da je agresivna in da med konkurenco preveč izstopa (!). A vztrajanje Dolenjcev se je izplačalo, modra črta je bila dve desetletji sinonim za počitniške prikolice Adria in še dan danes našo generacijo vežejo čudoviti spomini na otroštvo, ko smo poletja preživljali v sindikalnih prikolicah z modro črto širom Jadrana.

 

Modro na belem: Fenomen prikolice Adria


Prva generacija počitniških prikolic z modro črto je imela sprva le tri tipe SL, SB in SLB. SL je imel spredaj prečno posteljo, na levi steni kuhinjski blok, ne desni pa vhod in garderobno omaro. Zadaj je bila prečna sedežna skupina. Ta tip prikolice je bil brez zavor. Oznaka SB je prinesla zavore, SLB pa drugačno notranjo postavitev z malo dineto spredaj. Kasneje so uvedli tri serije: Europa de Luxe, Exquisit in Superior, te počitniške prikolice pa so že osvojile evropske trge.
Druga generacija počitniških prikolic iz Novega mesta, ki je bila na voljo med letoma 1978 in 1984, je bila sodobnejše, geometrijsko precej bolj uravnotežene oblike, modra črta pa se je preselila nižje in se zožila.

 


PRIKOLICA ADRIA 305 TURIST

 

Simpatična prikolica, ki jo je muzeju podarila Vida Koporc Sedej, je del obsežne zbirke vozil Tehniškega muzeja Slovenije, gre pa za najmanjšo predstavnico prve generacije z modro črto. Lahka, okretna, zanesljiva sopotnica, ki sta jo lahko na morje privlekla že do vrha naložena Fiško ali Katrca, je bila izdelana leta 1978, torej tik pred predstavitvijo druge, nekoliko sodobnejše generacije. Oznaka 305 označuje dolžino bivalne nadgradnje, široke 200 in visoke 241 centimetrov. Skupaj z rudo je bila dolga 411 centimetrov, na sanjsko mesto v prvi vrsti ob morju pa sta jo, ker je tehtala manj kot 400 kilogramov, brez težav premaknila dva para močnih rok. Povsem drugače kot danes, ko s kozarcem (ali več) špricerja, s pomočjo sosedov in moverja prihod v kamp postane pravi ritual …

Modro na belem: Fenomen prikolice Adria

Zgledno prenovljena malčica, za kar so poskrbeli restavratorji Tehniškega muzeja Slovenije, ponuja malo dinetko desno od vhoda (ta se nahaja v prednji polovici), iz katere se lahko zloži enojno ležišče. Sledita kuhinjski blok in kopalnica, v zadnjem delu pa je večja dineta, iz katere se sestavi dvojno ležišče. Ker so stene polne velikih oken, je v prikolici prijetno svetlo, za zračenje pa poskrbi dodatna strešna lina.
Razstavo, katere avtor je kustos Matevž Šlabnik, spremlja predstavitev tistega obdobja, proizvodnje (na starih televizijskih ekranih ves čas tečejo filmi iz proizvodnje IMV), kampov in bogate zgodovine te prikolice. Za trenutek ali dva se lahko obiskovalec potopi v čas otroštva, v čas brezmejnega optimizma. Nenazadnje je skoraj vsak izmed nas vsaj eno poletje preživel v sindikalni prikolici Adria, nekateri srečneži pa celo otroštvo!

 

Modro na belem: Fenomen prikolice Adria  

 

 

OTVORITEV

Na sentimenta polni otvoritvi v čudovitem okolju muzejskega kompleksa v Bistri, ki sta jo glasbeno pospremila Janez Škof in Marjan Stanić, je zbrane med drugimi nagovoril Gregor Adler, generalni direktor podjetja Adria Mobil.

Modro na belem: Fenomen prikolice AdriaModro na belem: Fenomen prikolice AdriaModro na belem: Fenomen prikolice Adria

Adrijina modra črta je zagotovo eden najbolj pozitivnih izdelkov minule ere in v vsakem od nas vzbuja prijetne občutke na čas brezskrbnosti. Odkrito povedano si želim in zagotovo nisem edini, da bi bilo takšnih razstav še več. Vabljeni k obisku vse do konca leta 2026!

 

Modro na belem: Fenomen prikolice Adria

 

 

 

Tehniški muzej Slovenije
Bistra 6, Vrhnika
T: 01 750 66 70
info@tms.si
tms.si
Koordinate GPS: N 45.947955° / E 14.332861°
V muzejskem kompleksu je urejeno tudi postajališče za avtodome.

Vstopnina:
Odrasli – 8 EUR
Otroci in dijaki – 4 EUR
Družinska vstopnica (2+2) – 16 EUR