15. julij, 2013
Varovanje avtodoma: Je klasični avto alarm dovolj?

Ste se že kdaj znašli v položaju, ko ste morali parkirati svoj avtodom ali prikolico na nezavarovanem mestu? S takšnimi mesti mislim na vaš dovoz, parkirišče pred supermarketom ali na bencinski črpalki. Če ste, vam priporočam, da si za svoj »dom na kolesih« omislite alarmni sistem.
V preteklih mesecih, od kar spremljam dogajanje na področju avtodomov in kampiranja, sem spoznal, da je tako pri nas kot v naši bližnji okolici vse več prijavljenih kraj in oškodovanj premoženja, predvsem avtodomov in prikolic. Vzdrževanje avtodoma ali prikolice in zaščita ter zavarovanje marsikateremu lastniku povzročajo sive lase. Toliko je dejavnikov, ki lahko privedejo do vloma ali kraje. Zato je prav, da z vsemi sredstvi preprečimo, da bi prišlo do tega. Najmanj, kar lahko storite, je, da vgradite alarmi sistem, ki omogoča blokado motorja in ima glasno sireno, ki opozarja okolico, da je nekaj narobe. Če vam proračun dopušča, izberite alarmni sistem, ki omogoča tudi varovanje zunanjosti avtodoma ali prikolice, prtljažnikov, koles, kamp opreme in podobno. Boljši alarmni sistemi omogočajo tudi varovanje notranjosti med spanjem.
Med brskanjem po spletu sem kmalu ugotovil, da je večina alarmov v cenovnem razponu med 200 in 300 evrov, nič več kot običajni hišni alarm, ki se oglašuje kot alarm za avtodom. Menim, da ni treba poudarjati, da takšni alarmni sistemi niso primerni za uporabo v avtodomih. Na primer, modificirani hišni alarmni sistem lahko porabi tudi do 50-krat več energije, hitro izprazni baterije in vas tako pusti na cedilu. Ciljna skupina teh prodajalcev so lastniki avtodomov, ki iščejo cenejši alarmni sistem in se ne ozirajo na dejavnike, kot sta zanesljivost in vzdržljivost. Odpoved sistema, lažni alarmi, do katerih prihaja tako pogosto, da jim nihče več ne posveča pozornosti, posledično izguba garancije zaradi nepravilne uporabe ali še slabše, izguba avtodoma, je skupni imenovalec takšnih sistemov.


Alarmni sistemi za počitniška vozila


Alarmni sistem za avtodome mora omogočati brezskrbno gibanje uporabnikov med tem, ko je sistem aktiviran in obenem nuditi zaščito zunanjih delov avtodoma in prikolice, kot so prtljažniki, ali prostor za prtljago.
Pod drobnogled sem vzel alarmni sistem proizvajalca GT – GETRONIC iz Italije, ki ima več kot 20-letno tradicijo na področju varovanja tako v evropskem kot mednarodnem merilu. Med njihovo linijo izdelkov najdemo prav specifične alarmne sisteme, ki so namenjeni varovanju avtodomov in prikolic.

 

GT Avtoalarm

 

Prvo, kar jih loči od običajnih avtoalarmnih sistemov, je uporaba brezžične tehnologije. Z uporabo brezžične tehnologije tako ni treba vleči kablov, luknjati omaric ali predalov in izgubljati dragocenega prostora. Popolnoma brezžični senzorji omogočajo maksimalno varnost avtodoma ali prikolice, tako znotraj kot zunaj.
Zanesljivi alarmni sistemi stanejo z montažo dobrih 500 evrov.

 

GT AvtoalarmGT Avtoalarm

 

Alarmni sistem je sestavljen iz centralne enote, ki upravlja in kontrolira delovanje sistema. Alarmni sistem, ki je namenjen za vgradnjo v avtodome ali prikolice, mora biti zasnovan tako, da omogoča reduciranje volumna zvočnih indikatorjev, omogoča spremenljivo delovanje sirene, aktiviranje samo zunanjega varovanja in še več. Vzemite v zakup dejstvo, da mora biti centralna enota nameščena na mestu stran od CB radijskih postaj, ki motijo delovanje. Glede na prostorsko stisko pri večini avtodomov vam priporočam, da dobro premislite, ali boste na primerno mesto na steni obesili umetniško sliko ali senzor alarmnega sistema. Pravilna namestitev senzorjev, ki komunicirajo s centralno enoto, in kontrolnih modulov je izrednega pomena za pravilno delovanje alarmnega sistema. Če je vaš avtodom omejen s številom baterij, skupna poraba alarmnega sistema ne sme presegati 10 mAmp na 12 V DC.

 

Vklop alarmnega sistema

 

Alarmni sistemi se običajno aktivirajo in deaktivirajo s tipkovnico, z daljinskim upravljalnikom ali s kombinacijo obeh. Alarmni sistem, ki za aktiviranje in deaktiviranje uporablja ključ, je zastarel! Takšni sistemi so bili v uporabi pred leti. V večini primerov je ključavnica oksidirala in posledično je prihajalo do lažnih alarmov. Izogibajte se sistemom, ki za vklop/izklop (on/off) senzorjev ali sistema uporabljajo mehanska stikala. Ne glede na način aktiviranja alarmnega sistema mora centralna enota omogočati celovito upravljanje večjega števila con. Večina lastnikov večjih avtodomov favorizira alarmni sistem z implementirano tipkovnico. Prednost takšnega sistema je vsekakor kontrola nad uporabniki. Takšni sistemi običajno omogočajo vnos začasnih kod, ki so primerne za servisno osebje, katerim je na ta način omogočen dostop do avtodoma v časovnih intervalih, ki jih določi lastnik. Prednost alarmnih sistemov z daljinskim upravljanjem pa je v tem, da eliminirajo kakršen koli časovni zamik pri vklopu. Aktiviranje in deaktiviranje alarmnega sistema je preprosto, brez vnašanja kode. Večina takšnih alarmnih sistemov je opremljena z rolling kodo, ki onemogoča kopiranje le-te s strani nepooblaščene osebe. Seveda pa je za popolno varovanje potrebna namestitev različnih senzorjev, katerih kakovost se giblje premo sorazmerno s ceno. Zanesljivi brezžični alarmni sistemi in senzorji so dragi in zahtevajo stalno vzdrževanje (menjava baterij …). Ampak kljub temu je v avtodomu ali prikolici edino smiselno uporabiti brezžični senzor. Vzemimo za primer strešno okno, kjer je vleka električnih vodnikov praktično nemogoča. Na tem mestu je lažje vgraditi brezžični senzor, ki je povezan s centralno alarmno enoto. Večina vlomilcev ne bo skušala vstopiti skozi strešno okno, saj je dostop skozi vrata precej enostavnejši. Sedaj se pojavi vprašanje, kako ustrezno zaščititi notranjost avtodoma, ne da bi na vsako okno ali vrata obesili magnetne senzorje. Vsekakor je odlična rešitev uporaba kombiniranega senzorja: Infrardeči in mikrovalovni senzor. Takšen kombinirani senzor res ni poceni, je pa vsekakor zanesljiv. Ko infrardeči senzor zazna telesno toploto, aktivira mikrovalovni senzor. Mikrovalovni senzor začne z zaznavanjem prisotnosti vsiljivca. Če so vsi pogoji izpolnjeni, procesor sproži alarm. Edina slaba lastnost takšnega senzorja je poraba električne energije. Tipično nekje do 35 mili amperov, zato ga je priporočljivo uporabljati le v primerih, ko ste priklopljeni na električno omrežje. V situacijah, kjer pa to ni mogoče, se kot rezerva uporabijo IR (infrardeči) senzorji. Kombinirani senzorji se odlično obnesejo v bivalnih ali drugih zaprtih prostorih. Garantirano pa ne bodo dobro delovali v odprtih prostorih. Magnetni senzorji sprožijo alarm le v primeru, ko dobijo signal o padcu napetosti med poloma, takrat pa je že prepozno – škoda na vozilu je že narejena.
Da bo zaščita popolna in vsiljivec pregnan, pa je treba namestiti še sireno. Nikoli ne uporabite avtomobilske hupe za namene alarmnega sistema. Avtomobilske hupe niso zasnovane za daljše cikle javljanja in se lahko pokvarijo. Poleg tega pa so običajno precej dražje kot sirene, namenjene za alarmne sisteme.

 

Obveščanje prihrani čas


Ostane nam še obveščanje o dogajanju v avtodomu ali prikolici. Z leti razvoja se je namembnost GPS sistemov razširila na skoraj vsa področja življenja. Poznamo številna podjetja, ki proizvajajo GPS module za namene sledenja in se lahko uporabljajo v avtodomih. Tipični GPS modul stane nekje med 300 in 400 evrov, zraven pa je treba prišteti še stroške mesečne naročnine za mobilno telefonsko številko, saj prenos podatkov poteka preko GPRS sistema. Ko je GPS modul aktiviran s strani alarma, se dobljene informacije posredujejo preko GPRS sistema na lastnikov mobilnik, dlančnik, notesnik ali PC. Nekateri GPS moduli imajo omejene funkcije in običajno zahtevajo priklop na za to namenjen alarmni sistem, ki tako omogoča popolno zaščito.
Za lastnike avtodomov, katerih domovanja prezimujejo na parkiriščih ali imajo parkirana na svojem dvorišču, alarm s senzorjem gibanja povsem zadošča. Verjetnost lažnih alarmov je odvisna od kakovosti senzorja in občutljivosti. Še ena izmed enostavnejših rešitev je, da počitniško prikolico postavite na »cokle«. Nihče pri zdravi pameti ne bo vlekel avtodoma ali prikolice brez koles. Tako ali tako ne bi prišel daleč. Senzor gibanja pa bi vas opozoril, da se nekaj dogaja okoli vašega počitniškega vozila.

 

Na koncu še nasvet


Še nasvet za lastnike avtodomov, ki še nimajo alarmnega sistema in bi radi preprečili krajo avtodoma, pa ne vedo kako. Najboljša rešitev je, da ne pozabite ključev v ključavnici in jih ne puščate na »skritem mestu«. Obrnite volan v skrajno lego (desno ali levo) in nato izvlecite ključ. Tako ste volan pustili v skrajnem, zaklenjenem položaju. Rad bi videl tatu, ki bi odpeljal tako varovan avtodom.