1. april, 2021
Ženski test: Sportsvan 636 Panorama

O predelanih kombijih Sportsvan je tu že bilo veliko govora. Na tej povezavi smo preverili model 600 (Objaveljno tudi v decembrski izdaji revije) in objavili obširni premierni test, v katerem se je Rok Vizovišek poglobil v model Sportsvan 600 Panorama, šestmetrski kombi s štirimi ležišči in panoramskim oknom nad voznikovo kabino. Nekaj tednov kasneje pa smo imeli možnost spoznati še nekaj daljši model 636, ki ga na nekoliko drugačen način predstavljamo tokrat - skozi oči ženske (Mateja Žiberna)

Mateja Žiberna
Ponudba predelanih kombijev je pri nas zelo bogata in raznolika. Med ponudniki je tudi kamniški Sportsvan, dobrih pet let stara blagovna znamka, ki ima v ponudbi predelane kombije na osnovi »trojčka« Fiat, Peugeot in Boxer dolžin med 541 in 636 centimetri, butična izdelava pa poleg kakovostne končne obdelave prinaša tudi možnost prilagajanja željam znanega kupca. Sportsvan je tudi edini butični proizvajalec, ki pri nas ponuja možnost panoramskega okna nad voznikovo kabino, s katerim postane sedenje za volanskim obročem prav kupejevsko.
Modelna oznaka Panorama označuje izvedbo z velikim oknom nad voznikovo kabino, ki v voznikovo okolje skupaj s panoramskim oknom nad salonom prinaša obilje svetlobe.


VOŽNJA

Dostikrat mi zaupajo vožnjo avtodomov, a priznam, da mnogo raje vozim predelani kombi kot avtodom. Zakaj? Ker je kompaktnejših mer (predvsem višina in širina sta prijaznejši do voznika/ce), bolj pregleden, pa tudi nekaj lažji je. Sedenje je sicer skorajda povsod enako, še posebej, če gre za serijske sedeže. Z uvedbo nižjih sedežnih konzol tudi vrtljiva sedišča več ne pridajo k višini sedeža in tako tudi nižje rasle osebe brez težav vozimo Ducata, Boxerja ali Jumperja. Le navaditi se je treba dolžine nosu, imeti v glavi višino vozila in predvsem upoštevati, da se kombi zaustavlja drugače kot osebni avto. 140 »konjev« kolikor jih je imel pod »havbo« Sportsvan 636 Panorama namreč sploh ni malo, vozilo, ko ni polno obremenjeno, pospešuje kot šibkejši avtomobili in tudi pelje se lahko sila dinamično. Razlika je le pri zaustavljanju, kjer je zavorna pot občutno daljša. Pa vendar: predelani kombi je brez težav tudi prvi avto pri hiši, saj se tudi »gospa« brez težav z njim zapelje do trgovine ali frizerja.

Sportsvan 636 Panorama

Preizkušnjo vožnjo sem opravila v okolici Kamnika in se popeljala vse do Kamniške Bistrice. Vozilo navdušuje z okretnostjo, pa tudi kompaktno širino, kjer imajo predelani kombiji občutno prednost pred klasičnimi avtodomi.



TRI OSNOVNA VOZILA

Kamniški Sportsvan kupcem ponuja izbiro med tremi osnovami – Peugeotom Boxer, Citroënom Jumper in Fiatom Ducato. Zato so tehnični podatki po večini enaki, enaki so motorni agregati pod motornim pokrovom prvih dveh, medtem, ko ima Fiat Ducato, ki je na voljo za osnovo Sportsvanov, vsem zelo dobro poznan agregat s prostornino 2,3 litra in močmi med 120 in 180 »konjev«. Fiat Ducato je tudi edini z možnostjo samodejnega menjalnika (9-stopenj).


Pri koncernu PSA, katerega del sta Citroën in Peugeot, so leta 2016, z uvedbo standarda emisij EURO 6, za doseganje omejitev emisij dodali AdBlue, motor pa od takrat ponujajo v treh različicah glede na moč. Prostornina je pri vseh treh enaka, 2179 ccm, na voljo pa so Blue HDi 120 z močjo 88 kW (120 KM) in navorom 310 Nm pri 1750 vrtljajih na minuto (izpust CO2 159 g/km), Blue HDi 140 s 103 kilovati moči (140 KM) in 340 Nm navora pri 2000 vrtljajih na minuto (izpust 172 g/km) ter najmočnejši BlueHDi 165 s 165 »konji« (121 kW) in 370 Nm navora pri 2000 vrtljajih na minuto (izpust CO2 159 g/km).


Fiat Ducato letošnje sezone je prav tako opremljen z novimi motorji, ki ustrezajo standardu EURO 6d-temp. Iz prostornine 2,3 litra iztisnejo moči 120, 140, 160 ali 180 »konjev«. Najšibkejši agregat ponuja 120 »konjev« oziroma 89 kilovatov moči, navora je 320 Nm pri 1400 vrtljajih na minuto. Servisni interval znaša 48 000 kilometrov ali dve leti. Najmanjši motor je na voljo le z ročnim 6-stopenjskim menjalnikom, izpust CO2 pa znaša 211 g/km. Močnejše različice motorja ponujajo 140 »konjev« oziroma 104 kilovate moči (Multijet 140), in navora 350 Nm med 1400 in 2500 vrtljaji na minuto (izpusti CO2 215 g/km), 160 »konjev oziroma 117 kilovatov (Multijet 160) in 380 do 400 Nm navora (izpust CO2 201 g/km) ter najmočnejši Multijet 180 s 180 »konji« oziroma 134 kilovati in z izpusti 201 g/km. Slednji ponuja med 400 in 450 Nm navora (višja vrednost samo s samodejnim menjalnikom), ostalo je enako kot pri modelih 140 in 160. Servisni interval znaša pri vseh treh agregatih 48 000 kilometrov ali dve leti. Na voljo je tudi 9-stopenjska avtomatika priznanega proizvajalca ZF, ki jo nadvse priporočamo.

 

ATRAKTIVNA DNEVNA SOBA

Notranjost Sportsvana v ponudbi predelanih kombijev zagotovo izstopa – kot ženski mi je všeč izbira barv, ki so živahne, a hkrati prijazne očem. V Sportsvanu 600, ki smo ga predstavili prejšnji mesec so bili rdeča nit zeleni odtenki pohištva, v tokratnem pa je vodilna modra barva. In moram reči, da končni vtis zelo dober.

Sportsvan 636 Panorama

Ploskvi jedilne mize in kuhinjskega pulta sta izdelani v posebni tehniki z uporabo epoksija 3D, ki je odporen na UV sevanje, hkrati pa omogoča izdelavo debelejših površin. Tako se tako v pultu kot na jedilni mizi prepletata svetleča modra barva omaric in naravni les, kjer elegantno zelenilo objema naravni les.

Sportsvan 636 Panorama - MIzna ploskev v salonu

Po besedah Denisa, gonilne sile v kamniškem Sportsvanu, je naravni les, ki je uporabljen v mizi in pultu, del starodavnega debla smreke, o čemer pričajo množica letnic, ki so zelo gosto posejane. Debelni kolobar je tako za zmeraj ujet v notranjosti avtodoma, hkrati pa s svojo prisotnostjo pričara domačnost, ki je v serijskih izvedbah nismo vajeni. Še pomislek glede teže pri uporabi epoksija v industriji počitniških vozil, ki se je pojavil na družbenih omrežjih: glede na to, da je v pultu velikanski izrez za kombinirani element s kuhalnikom in koritom, je prirastek teže zanemarljiv. Tudi ploskev jedilne mize ni dosti težja od navadne, je pa nadvse stabilna in čvrsta, pa še očem prijetna je za po vrh.
Viseče omarice, pult in jedilna miza so lakirani v visokem sijaju, vsa vratca visečih omaric so modra. Ploskev jedilne mizice meri 50 x 88 centimetrov, dodali so ekscentrično vrtljivi podaljšek velikosti 50 x 50 centimetrov. Nad omizjem je viseča omarica, v dvojnem podu pa manjši predal.

 

PANORAMSKO OKNO

Največji adut modela Panorama je zagotovo veliko panoramsko okno, ki zavzema ves stropni del voznikove kabine. Veliko je 135 x 45 centimetrov, steklo je zatemnjeno in se ne odpira. Opremljeno je z zatemnitvenim plisejem. Ves prednji del je lastne zasnove, pri Sportsvanu pa so se odločili, da stranem okvirja, ki objema okno, dodajo še dve manjši polički. Okvir je kremne barve, obroba poličke pa v črni (imitacija karbona).

 Sportsvan 636 Panorama - Panoramsko okno nad voznikovo kabino

 

KUHINJA

Priznam, da me predelani kombiji bolj navdušijo zunaj in med vožnjo, kot pa med bivanjem, a to je moja osebna kaprica, ki pa se počasi že spreminja v naklonjenost kombijem. Gre za to, da čedalje več posluha proizvajalci vanov namenjajo bivanju oziroma življenju znotraj. Nekoč je kombi veljal za poletno vozilo, zadnje desetletje pa je z boomom prodaje dokazal, da ga kupci uporabljajo celo leto (ter tudi kot osebni avto). Tako so proizvajalci znotraj ponudili kup stvari, s katerimi olajšajo daljše bivanje – večji so prehodi mimo kuhinje, kuhinjski blok je bolje opremljen, hladilnik je večji, pa tudi kopalnica ni več tako mini kot je bila nekoč.

Kot ženski mi je kuhinja kar pomemben del avtodoma, vedno pa me zanima dvoje: prostornost (prostori za hrambo posode in zalog) in pa uporabnost. Kuhinjski blok v Sportsvanu je nameščen kot v skoraj vseh vanih pri vhodu (ta je širok pol metra) Meri 115 centimetrov v dolžino, širok pa je skoraj pol metra. Delovna površina je nameščena na višini 90 centimetrov. Kuhalnik ima tri gorilnike in električni vžig. Pod pultom so trije veliki predali, navdušila me je ob njih vgrajena izvlečna košara. Kuhinjski pult ima na hrbtni strani dodan zunanji priklop za plin, kar omogoča priklop plinskega kuhalnika ali žara »pod tendo«. Nad kuhinjskim pultom je večja in prostorna viseča omarica, dve omari sta tudi pod in nad hladilnikom, ki je v tej notranji postavitvi v kompaktni (ožji) izvedbi. Za potrebe priklopa mešalnika ali kavnega aparata so na steni dodali vtičnico.

 

KOPALNICA

Tudi kopalnica je eden tistih prostorov, ki so »bolj namenjeni ženskam kot moškim«, četudi se ta kliše z leti izgublja. Sportsvanova kopalnica je velika, četudi v podjetju pravijo, da za naslednjo sezono razvijajo nekoliko večjo. V sezoni 2021 meri v tlorisu 95 x 75 / 65 centimetrov, tla kopalnice pa so hkrati kadica za prhanje. Ta meri 62 x 53 centimetrov, kabino pa zapremo z dvodelnimi vrati iz pleksija. Za prhanje so dodali samostojno armaturo, kar mi je všeč, saj pri tistih izvlečnih voda velikokrat curlja po cevi v notranjost kopalniškega elementa. Še ena stvar, ki privlači pogled: na omarico nasajeni umivalnik iz prozorne umetne mase je prav lep …

 

SPANJE

Spalnica v Sportsvanu 636 Panorama je ena najbolj prostornih v razredu. Gre za zasnovo z dvema dvojnima ležiščema, ki sta postavljeni v pograd.
Tisto spodaj ponuja velikansko ležalno površino širine 188 centimetrov, ki je dolgo dva metra. Spi se torej po dolgem, če pa ste nižje postave, kot sem sama, pa lahko tudi počez. V tem primeru se na ležišče zlahka stisnejo trije ali celo štirje. Od vzmetnice pa do gornjega ležišča je malo manj kot 70 centimetrov. V višini gornjega ležišča so na vsaki stvari dodali dve garderobni omarici. Tudi dostop do ležišča je zaradi nizke lege preprost in udoben. Ker je gornje ležišče postavljeno pol metra bolj nazaj, tudi bojazni glede udarcev v glavo ne bo.
Točno pol metra od stropa so postavili še drugo, tokrat prečno ležišče. Veliko je 178 x 145 centimetrov in povsem zadošča za mladino, pa tudi nižje rasli odrasli bodo zgoraj spali brez težav. Še posebej, ker je na stropu veliko panoramsko okno velikosti 70 x 50 centimetrov. Gornje ležišče je v steno vpeto oziroma obešeno na nosilcih, ki so čvrsto vgrajeni v bok vozila, ležišče pa ima dovolj nosilnosti za dva odrasla.
Če pa gornjega ležišča ne potrebujete, ga zlahka odstranite. Tako nastane v zadku velikanska nizko ležeča postelja, ki omogoča skorajda stanje na njej, saj je do stropa nadvse bogatih 130 centimetrov.

 

PRTLJAŽNIK

Kljub pogradu v zadku je pod spodnjim ležiščem urejen še prtljažni prostor za prevoz kamping pohištva in opreme. Ta meri dva metra v dolžino, 45 centimetrov v višino in 85 v širino. Na levi je prostor za dve petkilogramski plinski jeklenki, za njim je dodatna omarica, ki ji sledi prostor za Truma Combi 4. Ta je dostopen z vseh strani, kar olajša servis.