13. februar, 2023
Jeep Gladiator Matsport

Vas mikajo potepi po brezpotjih? Neskončne poljane peščenih sipin? Bi radi obiskali najbolj skrite plaže ali pa plezali po kolovozih Velebita ali jadranskih otokov? Marsikdo bo pomislil, da lahko vse te kraje obišče z ekspedicijskim tovornjakom ali predelanim kombijem s štirikolesnim pogonom, pa temu ni tako. Za obisk takšnim krajev potrebujete lahkotno vozilo in z zmogljivim štirikolesnim pogonom. Jeep Gladiator z opremo TailgateGear by Matsport. Mimogrede, Matsport je ljubljansko podjetje, specializirano za overland, ki je v zadnjih letih preraslo v pomembnega igralca na tem področju.

Jeep Gladiator Matsport

Jeep Gladiator Matsport

Kombinacija je surova, deluje agresivno. Skorajda postapokaliptično. 560 centimetrov meri Jeep Gladiator v dolžino, črna barva mu preprosto paše, nadgradnja deluje, kot da je tam od nekdaj, kot da so Gladiatorja ustvarili s takšnim nahrbtnikom.

 

 

JEEP GLADIATOR

Za osnovo služi Jeep Gladiator. Ime se mu nedvomno poda. Deluje neusmiljeno, zelo samozavestno in predvsem je velik. Prav za prav dolg. V dolžino meri kot nekoč avtodomi, pod motornim pokrovom pa skriva obilje moči in tehnike, ki vam bo pomagala, da boste z njim suvereno raziskovali najbolj ekstremna okolja. V času, ko berete prispevek, se testni Jeep Gladiator z opremo TrailgateGear potepa po puščavah in gorovjih Maroka.

Blagovne znake Jeep ni potrebno posebej predstavljati. Gre za legendo terenskih vozil, ki je skorajda kultna. Tradicija je dolga, imenitna, začel pa jo je v vihri druge svetovne vojne izdelani garač Willys, ki je pomagal osvoboditi Evropo in jo kasneje obnoviti. Sledil mu je Willys Overland, ki je bil prvi civilni terenski poltovornjak s kesonom. Prvi farmarji so se z njim podili po prerijah daljnega leta 1947, prvič pa se ime Gladiator pojavi leta 1963. Šlo je za pravega orjaka, za terenca z medosno razdaljo 305 ali 320 centimetrov, opremljen pa je bil z znamenitim sredinsko postavljenim razdelilnikom pogona (serija Dana). Namenjen je bil delu, prav za prav garanju na poljih, v ekstremnih pogojih. A še vedno je bil delovni stroj. Šele s prihodom modela Wrangler je džip postal statusni simbol. Z Wranglerjem si se lahko v nedeljo zapeljal k maši, zvečer v opero ali na obisk k srčni izvoljenki. Še bolj bahaški je bil leta 1981 predstavljeni Scrambler.

Tudi Jeep Gladiator, ki je na slovenske ceste zapeljal lani (v ZDA so ga predstavili že leta 2019), je imeniten tako po oblikovni kot tudi tehnološki plati. Ne samo na zunaj, še imenitnejši je pod motornim pokrovom oziroma pod mogočno karoserijo, ki skriva močan pogonski agregat in zmogljiv štirikolesni pogon. Po vzoru bratranca Wranglerja so mu namenili modularno kabino, ki omogoča preprosto demontažo strehe, s čimer Gladiator postane skorajda kabriolet.

Jeep Gladiator ni samo dolg. Tudi širina in višina sta neevropskih mer: 190 centimetrov ga je tako v višino kot širino, pri slednji je to mera brez vzvratnih ogledal! Keson je dolg več kot poldrugi meter in v najširši točki širok dobrih 140 centimetrov (med kolotekoma 114). Pripravljen za vožnjo tehta 2,3 tone, nosilnosti pa ima 565 kilogramov. To je poleg precej velikega rajdnega kroga (14 metrov) tudi edini večji Gladiatorjev minus.

Jeep Gladiator ima spredaj in zadaj togi premi, trpežna šasija je izdelana iz jekla visoke trdnosti.  Vklop štirikolesnega pogona Selec-Trac je mogoč do hitrosti 72 km/h, za doplačilo si lahko omislite tudi sistem za centralni nadzor oziroma prilagajanje tlaka v pnevmatikah, ki ga imajo po navadi le specialna ekspedicijska oziroma vojaška ali reševalna vozila. Trilitrski dizelski motor V6 z močjo 194 kW pri vsega 1400 vrtljajih na kolesa pošlje kar 600 Nm navora. Moči je vedno dovolj, orjak pa do hitrosti 100 km/h pospeši v 8,6 sekunde. Motor je resnično najmočnejši adut novega gladiatorja in največja prednost v primerjavi s tekmeci na evropskih cestah.

Prilagodljivi štirikolesni pogon Selec-Trac 8-stopenjskemu samodejnemu menjalniku doda reduktorski prenos z zelo kratkim razmerjem prestav (2,72 : 1), ki Jeepu Gladiatorju omogoča, da se lahko dobesedno plazi po najbolj ekstremnih podlagah. Od tal je v najnižji točki oddaljen dobrega četrt metra. Zaradi svoje velikosti in velike medosne razdalje pa omaga v prevojih in strmih vzponih. Največji prevojni kot znaša 18,4°, tudi izstopni kot je zaradi dolgega previsa tovornega prostora preko zadnje osi precej povprečen. Največ 25° meri. Terenska vožnja je podprta s pomočjo kamer, ki jih voznik na zahtevo na daljavo lahko očisti ob pomoči pralne šobe.

 

 

VOŽNJA

Besedna zveza »užitek pri vožnji« z Gladiatorjem dobi nov pomen. Še posebej, če si navajen vožnje z avtodomi in predelanimi kombiji. Velika medosna razdalja in dolžina sicer poskrbita, da je treba ovinke peljati malo bolj »na široko«, a ko enkrat zapeljete z asfalta, se veselje prične. Z oprtanim bivakom zadaj se brez težav prebija po kolovozih, spleza preko manjših skal in poskrbi, da je potep z njim en sam užitek. Ker je bivalna nadgradnja asketskih mer, je vožnja precej brezskrbna. Svoje dodajo še zadnja os, ki skupaj z blažilniki učinkovito nevtralizira udarce cestnih grbin. 260 »konjev« je vedno dovolj. Štirikolesni pogon deluje v različnih načinih: na suhem asfaltu je najbolj ustreza izbira prenosa na zadnji kolesi, na zahtevnejšem terenu štirikolesni prenos s krajšim razmerjem. Vmes sta za slabše vozne podlage na voljo še način samodejne porazdelitve pogonske sile ter štirikolesni pogon z običajnim prestavnim razmerjem.

Jeep Gladiator Matsport

Še bonbonček: Jeep Gladiator lahko brodi v do 76 centimetrov globoki vodi!

Jeep Gladiator Matsport

Kaj pa notranjost? Četudi Jeep Gladiator zunaj deluje robato, je notranjost zgledno urejena in domačna. Uporabljeni materiali so prijetni na otip (denimo plastika armaturne plošče), na sedežih razvaja usnjeno oblazinjenje, zvok audio sistema je precej v redu. Na sredini armaturne plošče je sredini velik komunikacijski zaslon. Sedenje je udobno, volan se lepo poda v roki, tudi merilniki so sodobni in z velikim informativnim zaslonom. Vozniku so v pomoč sodobni asistenčni sistemi.

Pri podjetju Matsport so Gladiatorju dvignili podvozje z višjim vzmetenjem IronMan Pro ter mu namenili pnevmatike 31/70R17 General AT s platišči. Tako opremljen Gladiator deluje še bolj robustno.

Jeep Gladiator Matsport

 

 

BIVALNA NADGRADNJA ZA EKSTREMNE POGOJE

S tokratnim preizkušancem boste zlahka osvojili kraje, ki jih s klasičnim avtodomo, predelanim kombijem ali ekspedicijskim tovornjakom ne bi mogli. A vse to zahteva svoj daveč. Pozabite na prostornost snemljivega nahrbtnika (»tišerja«) in udobje klasičnih avtodomov. Bivaku podobna nadgradnja TailgateGear by Matsport je še najbolj podobna kombinaciji lope in strešnega šotora, a ravno to ji daje tisti pravi čar! Overland ni šport za razvajence in tudi Jeep Gladiator z bivalno nadgradnjo jim ni namenjen. Ti naj se odpravijo v hotel s petimi zvezdicami – Jeep Gladiator s kabino TailgateGear pa jih ponuja nešteto. Le zapeljati se je treba dovolj daleč od svetlobnega onesnaženja!

Jeep Gladiator Matsport

Jeep Gladiator Matsport

Predelava je v celoti plod znanja ljubljanskega specialista za overland Matsport, ki domuje v Črnučah. Ljubitelji brezpotij ga zagotovo dobro poznate.

Nadgradnja Alu-Cab Canopy Camper ima dvižno kabino z dvojnim ležiščem in dodane elemente TailgateGear by Matsport (idejna zasnova je plod slovenskih možganov). Iz aluminija izdelana nadgradnja skupaj s tendo tehta 290 kilogramov. Kabina je fiksno pritrjena na vozilo.

Jeep Gladiator Matsport

Notranjost navduši s kopico predalov in s sedežno skupino, kjer bo posadka z malo stiskanja povsem spodobno sedela. Pohištveni sestav, če mu lahko tako rečemo, sestoji iz omarice s prostorom za dodatno baterijo in toplozračni grelec. Na desni je element z dvema predaloma (zgornji za jedilni pribor in male potrebščine, spodnji za posodje in hrano).

Jeep Gladiator Matsport

Jeep Gladiator Matsport

Pred predalnikom je večji shranjevalni prostor z dvižnim pokrovom, kjer je nameščena potopna črpalka za vodo z izvlečnim tušem. Spredaj elemente povezuje sedežna klop. Pod njo so svoj prostor našli prenosni hladlnik in dva kampinga stola (Front Runner Expander). Stojna višina ob dvignjeni strehi in navzgor pomaknjeni postelji meri 2,5 metra). Navduši velika količina odlagalnih prostorov in prostorčkov, polic in poličk. Vsa okna imajo komarnike in zatemnilnike.

Ker je ponoči v puščavi lahko precej mraz (temperaturne razlike med dnevom in nočjo so ogromne) so vgradili toplozračno ogrevanje Webasto Air-Top, ki zlahka ogreje mali bivak.

Jeep Gladiator Matsport

Da na poti ne bomo umazani poskrbi 50 litrov vode, ki jo po vodovodnem sistemu poganja tlačna črpalka. Dodana je zunanja prha.

Bivalna nadgradnja nima fiksne kuhinje. Na zložljivi mizici na zadnjih vratih je nameščen dvojni kuhalnik Primus Topike, ki ga lahko ob slabem vremenu prestavimo v notranjost. Pijačo in hrano vam bo hladil kompresorski hladilnik Dometix CFX3 s prostornino 35 litrov, za električno energijo v krajih, kjer ni zunanjega električnega priključka (upam, da boste z Jeepom Gladiatorjem zavili na brezpotja in ne v prvi kamp v Istri), pa poskrbi dodatna baterija (prav tako znamke Dometic) v povezavi s fotovoltaičnim panelom moči 120 vatov na strehi.

Zaradi varčnih porabnikov, celotne LED razsvetljave, kompresorskega hladilnika, ki ob delovanju na 12V omogoča celo zmrzovanje na -22 stopinj in pametne elektronike baterije, je bivalna kabina energetsko izjemno učinkovita in popolnoma neodvisna od zagonske baterije vozila. V primeru odklopa napajanja, lahko vsa oprema vključno s hladilnikom deluje neprekinjeno do 48 ur, v primeru polnjenja med vožnjo ali s solarnimi paneli, pa je dodatna baterija vedno polna.

 

  

SPANJE

Prvenstveno je spanju namenjeno veliko dvojno ležišče v dvižni strehi. Ker meri nadpovprečnih 145 x 270 centimetrov, tam zlahka prespijo do trije popotniki (ne pozabimo, da so ljubitelji overlanda manj zahtevni kot povprečni avtodomarji). Dodatno ležišče lahko sestavimo tudi iz sedežne skupine, kjer nastane s spominsko eno obloženo mini ležišče dolžine 150 centimetrov.

Jeep Gladiator Matsport

  

KAJ PA CENA?

Overland je »in«. Samo poglejte po kampih. Ali pa po ljubljanskih soseskah. Povsod boste videli kup overland vozil. In koliko stane ta »špas«. V primerjavi s klasičnimi avtodomi ali poltovornjaki s snemljivimi bivalniki niti ne veliko.

Bivalna kabina Alu-Cab Canopy Camper Jeep Gladiator s popolno opremo stane 13 892 evrov. K temu je treba prišteti še notranjo opremo TailgateGear, ki stane nadaljnjih 4450 evrov. Seveda je »fino imeti« tudi Jeepa Gladiatorja, ki bo vso to overland opremo vozil naokoli. Cene mogočneža se pričnejo pri 70 tisočakih. Skupaj nas torej takšno vozilo stane okrog 86 tisočakov. A ne pozabimo: cene avtodomov so v zadnjem letu poletele v nebo, tokratni preizkušanec pa ob tem prinaša še avto za vsakodnevne opravke. Tako imate lahko pri hiši le eno vozilo.