KATERO POČITNIŠKO VOZILO JE PRAVO ZA NAS?

Katero počitniško vozilo izbrati?

 

Nakup počitniškega vozila, še posebej novega, je dolgotrajen proces. Ne gre samo za to, da gre za večjo vsoto denarja, temveč tudi za dejstvo, da boste na svoj avtodom ali počitniško prikolico čakali več mesecev ali celo leto. Trenutno je trg počitniških vozil tak, da je povpraševanje še vedno zelo veliko, proizvodnja pa ga težko dohaja. Tudi slovenski trg je v letu 2019 beležil rekrodno prodajo avtodomov in počitniških prikolic!

 

Preden se odločimo za nakup počitniškega vozila, počitniške prikolice ali avtodoma, si najprej poglejmo, zakaj bi si ga sploh omislili. Kakšne so naše želje? Kakšne potrebe? In ne nazadnje, kakšen je znesek, ki smo ga pripravljeni odšteti za »igračko«, ki bo v uporabi le omejen čas v letu? Le tako se prvi nakup, kljub najboljšim željam, ne bo izkazal za kratkoročnega, pravkar kupljeno vozilo pa znašlo med malimi oglasi za prodajo vozil.

 

 

NAJPREJ SO BILE SANJE ...

Kot pri vsaki stvari človek najprej sanja, tuhta ... Razlogov za sanje je nedvomno veliko. Počitniška prikolica in avtodom sta sinonim za svobodo, za dinamično preživljanje prostega časa. Sčasoma boste spoznali, da se za lupino iz aluminija in poliestra skriva mnogo več, da gre za posebno filozofijo, pravzaprav kulturo bivanja, ki te počasi, a vztrajno »zastruplja«. In sčasoma postaneš odvisen od nje.

 

 

VRSTE POČITNIŠKIH VOZIL

Da bi vedeli, v kaj se »spuščamo«, si najprej poglejmo, med katerimi vrstami počitniških vozil lahko izbiramo. Če kategorijo razdelimo na manjše dele, lahko govorimo o počitniških prikolicah, avtodomih in, pogojno seveda, ker ne gre za vozilo, o mobilnih hiškah. Prav tako ne smemo pozabiti na snemljive nadgradnje, ki so zelo priljubljene med avanturisti.

 

 

MOBILNE HIŠICE

Mobilna hišica

 

Mobilne hišice spadajo v kategorijo počitniških vozil le zato, ker se, zaradi zakonskih omejitev, vozijo na zasilnih kolesih. Mnogo bolj bi jim ustrezal naziv počitniški objekt. Namenjene so tistim, ki jim bivanje v kampu v šotoru ne nudi dovolj udobja, počitniške prikolice pa se jim zdi škoda za večmesečno stanje v kampu. Tem so mobilne hišice povsem pisane na kožo, ponavadi pa je v prodajnem paketu zajet tudi najem prostora v kampu. Hkrati zaradi svoje »škatlaste« oblike nudijo zelo veliko notranjega prostora in s tem tudi udobja.

 

 

POČITNIŠKE PRIKOLICE

Segment počitniških prikolic zajema šotorske prikolice, manjše potovalne prikolice in klasične prikolice.


Šotorske prikolice so zelo priljubljene med kampistično razvitimi narodi, denimo Nizozemci in Danci, najlažje pa jih opišemo kot evolucijsko nadgradnjo nekdaj pri nas zelo popularnih brako prikolic. Le kdo od nas se ne spomni izdelkov znamke Treska, smešno zaobljene kovinske zasnove s šotorskim platnom oranžne ali travnato zelene barve, ozaljšanim z resicami?

 

Brako prikolica Treska

Kar je nekoč veljalo za zadnji krik mode, danes privablja smeh na obraz. Zato so sodobne šotorske prikolice modernih linij, so preproste za zlaganje, bivanje v njih pa je prijetno.

 

Šotorska prikolica

 

O tem smo se prepričali tudi pred leti na zimskem testu šotorskih prikolic Camp-let, ko so se izkazale kot povsem spodobni mini apartmaji, dokler ni crknilo gretje …


•Manjše potovalne prikolice so namenjene manj zahtevnim popotnikom, praviloma nudijo udoben prostor za spanje, manjšo kuhinjo, nekatere tudi sanitarni prostor. Odlikujeta jih kompaktnost in vodljivost, redkokdaj pa so namenjene več kot dvema odraslima.

 

Potovalna prikolica

Obstajajo pa tudi izjeme …


•O klasičnih počitniških prikolicah ne moremo napisati veliko novega, saj so te Slovencem najbolj poznana počitniška vozila, prav tako imajo največji delež na trgu.

Slovenci imamo zelo dolgo tradicijo »pavšalizma«, to je najema parcele v kampu, kjer ob postavljeni, praviloma že kar iztrošeni prikolici, postavimo še manjši zelenjavni vrtiček, zidan žar in korita z uvelim cvetjem. Ker so, predvsem hrvaški, kampi v zadnjih letih poostrili pogoje tovrstnega kampiranja, pavšaliste pa prestavili na manj atraktivna mesta daleč od plaže, se Slovenci počasi oddaljujejo od tovrstnega preživljanja prostih dni, počitniška prikolica pa tudi pri nas počasi pridobiva na vrednosti kot potovalna, kot vikend hišica na kolesih, s katero smo danes tu in jutri tam, hkrati pa je zaradi dejstva, da imamo poleg vedno še osebni avto, za nekatere mnogo bolj praktična rešitev kot avtodom.

 

Počitniška prikolica Adria Astella

V sezoni 2020 je Adria Mobil predstavila zelo zanimivo počitniško prikolico Adria Astella, ki z novo obliko nakazuje razvoj trendov v prihodnosti.

 

 

AVTODOMI

Avtodom zavzema v evolucijskem ciklu karavaninga najvišje mesto. Ponavadi gre namreč tovrstni razvoj človeka nekako takole: najprej si omislimo šotor, ki se ga po treh kislih deževnih dopustih naveličamo, zato si omislimo prikolico. Ta je res fina stvar, z njo preživimo mnogo lepih trenutkov na dopustu, gledajoč sosede, ki v sunkih burje lovijo svoje male šotore, mi pa na toplem kavču srebamo mrzlo pivo (ali vročo čokolado). A sčasoma se pojavi potreba po vozilu, s katerim bo mogoče potovati tudi v preostalih letnih časih, z njim obiskati mestna središča, zimska letovišča in predvsem udobno potovati. Tu v ospredje stopijo vse prednosti avtodoma, ki je v primerjavi z navezo avtomobil-prikolica hitrejši, okretnejši in za preostale potnike med potovanjem mnogo udobnejši.


•Laik, ki ga boste poprosili, da vam nariše avtodom, bo hitro narisal silhueto vozila z značilno grbo nad prednjim delom. To so avtodomi s spalnim nadstreškom, poimenovani tudi alkovni.

 

Alkoven

Po njih praviloma posegajo družine z manjšimi otroki, najbolj priljubljeni pa so še vedno pri naših sosedih, Italijanih. Tudi pri nas so številčno zastopani, a se počasi umikajo drugim oblikam avtodomov, saj se je ponudba tovrstnih avtodomov v zadnjih letih zelo skrčila.


•Če alkovnu odvzameš grbo, dobiš polintegrirca. Tako bi najlažje opisali polintegrirane avtodome, ki zaradi prostornosti, a hkrati lažje vodljivosti ter manjše porabe goriva vztrajno osvajajo trg.

 

Kompaktni polintegrirec

Odkar so jim pred nekaj leti v prednjem delu bivalne nadgradnje dodali dvižno posteljo, s katero po besedah nekaterih tržnikov brez težav tekmujejo z ležiščem v spalnem nadstrešku, pa še toliko bolj. Ponudba v tem segmentu je čedalje bolj pestra.

 

Polintegrirec


•Nekateri prisegajo na preproste, iz kombiniranih vozil razvite male avtodome. Nad predelanimi kombiji, vani, ki, mimogrede, držijo levji delež pri samogradnjah, se navdušujejo tisti, ki so jim klasični avtodomi preokorni, ki zlahka na ta račun sklenejo kompromis glede notranje prostornosti.

 

Predelani kombi - van

Predelani kombiji so tudi cenovno dostopnejši, ne nazadnje pa porabijo manj goriva.


•»Posebnežem« oziroma aktivnim ljudem so namenjeni potovalniki. To so manjši predelani kombiji, po navadi jim dodajo dvižno ali povišano streho, skupno pa jim je, da so brez kopalnice.

 

Potovalnik

Potovalniki so nadvse uporabni za hitra potovanja, okretni in komaj kaj večji od karavanov srednjega razreda. Mnogi jih uporabljajo tudi med tednom namesto osebnega vozila oziroma jim je potovalnik edino prevozno sredstvo.


•Za vožnjo čez drn in strn so najbolj primerna vozila s štirikolesnim pogonom in oprtanim snemljivim bivalnikom, ki jih ljubitelji, po najbolj priljubljenem proizvajalcu, imenujejo kar tišerji.

 

Tišer - Poltovornjak s snemljivim nahrbtnikom (bivalnim modulom)


•Med uporabniki avtodomov je najbolj zaželen integrirec. Ta povsem integrirana oblika avtodoma je na večini trgov skoraj statusni simbol, po njej hrepeni kar dobršen del avtodomarjev. Zakaj, boste vprašali. Resda so nekateri modeli videti, kot da bi prikolici spredaj dodali še en par koles, vendar je to samo mnenje nepoznavalca. V resnici imajo tovrstna vozila veliko prednosti pred ostalimi.

 

Integrirec

 

Zasnova z velikim vetrobranom poskrbi za pregled na cesto in svetlost bivalne kabine, enaka širina po celotni dolžini pa je jamstvo za prostornost bivalnega prostora. Ko k temu dodamo še pridih prestiža, potem nam je kmalu jasno, zakaj so ta vozila dražja od ostalih in rabljena bolje držijo ceno skozi leta.


Linerji predstavljajo vrh ponudbe, njihove cene pa se začnejo nekako tam kot pri dvosobnih stanovanjih v prestolnici. Gre za tehnološko in oblikovno dovršene izdelke, ki svojim lastnikom nudijo največjo možno stopnjo udobja.

 

Liner

 


PRED NAKUPOM RAZMISLITE O NAJEMU

Na hitro smo spoznali vrste počitniških vozil, tako da lahko počasi že razmišljamo o nakupu. A preden, predvsem pri nakupu avtodoma, iz nogavice potegnemo nekaj deset ali celo več tisočakov, bi bilo smotrno razmisliti o najemu počitniškega vozila, da se najprej prepričamo, če nam tovrstno preživljanje prostega časa sploh ustreza.

Eno je sanjati o samotnih plažah nekje ob Sredozemskem morju, drugo pa je preživeti dopust na slabih desetih kvadratih, po možnosti v mrazu ali dežju. Zato vam bo večina starih mačkov predlagala, da si pred nakupom privoščite vikend najem vozila, na potep pa vzamete vso družino oziroma vse, ki bodo v prihodnje ta mali prostor delili z vami.
Če se osredotočimo na avtodome, potem bodite ob najemu pozorni predvsem na to, da si sposodite vozilo z notranjo razporeditvijo, ki vsaj približno ustreza vašim željam in potrebam.

Ker je različnih notranjih razporeditev na trgu približno ducat (da, res je, večina proizvajalcev ponuja zelo podobne modele, ki se razlikujejo le po kakovosti izdelave in ceni), izbira že v osnovi ne bo težka. Če imate majhne otroke, potem je za vas vozilo s pogradom v zadku, če potrebujete veliko prostora, izberite takega z veliko garažo, če pa sta sama, potem vama je lahko na kožo pisan kompaktnejši model. A to so le domneve, pravil namreč ni, saj ima vsakdo izmed nas svoje potrebe in želje. Ko smo se prepričali, da je takšno potepanje za nas, sledi nakup.