NAKUP RABLJENEGA JE (VČASIH) LAHKO LOTERIJA

Na kaj paziti pri nakupu rabljenega?

 

 

Pasti, ki pretijo na kupce rabljenih počitniških vozil, je več, a nikakor naj vas ne odvrnejo od misli na nakup. Le pozorni bodite ob ogledu. Prodajalci so zviti tiči, to nam mora biti jasno že ob prebiranju svetovnega spleta, zato velja biti ob ogledu in morebitnem nakupu previden, saj so v igri vrtoglavi zneski, za katere mnogi izmed nas delamo leta in leta, morda celo desetletje in več.
Ker kupujemo z očmi, je najbolje, da, še preden se zaljubimo, pregledamo dokumente in preverimo, če vozilo ni na seznamu ukradenih. Dobro je tudi preveriti servisno knjigo ali vsaj račune popravil, če gre za starejše vozilo, ki ga niso servisirali na uradnem servisu, saj se nekatere napake ali pomanjkljivosti zlahka skrijejo z nekaj kozmetičnimi popravki.
Ogled, tu se bomo osredotočili na avtodom (pri prikolicah pač »odštejemo« pogonski del), bi lahko razdelili na dva enakovredna dela: osnovno vozilo in bivalno nadgradnjo.

 

 

OSNOVNO VOZILO

Najprej se lotimo osnovnega vozila, katerega brezhibno delovanje bo pomembno za brezskrbne potepe. Pri preverjanju tega dela avtodoma bodite pozorni na enake podrobnosti kot pri pregledu rabljenega osebnega avtomobila. Primerjajte številke na dokumentih in šasiji, preverite servisno knjižico in vidne sledove obrab. Še posebej bodite pozorni na delovanje motorja, na vzmetenje in krmiljenje. Avtodomi so težka vozila, zato vzmetenje trpi. Dobro je, da ima vozilo vsaj zadaj dodatno zračno vzmetenje ali vsaj ojačane vzmeti. Ker so pnevmatike vez s cesto (in včasih tudi z življenjem), naj bodo v zakonskih mejah, predvsem pa pravilnih dimenzij. Predvsem zadnji kolesi sta pri avtodomih zelo obremenjeni, zato bodite pozorni. Vsaka neenakomerna obraba govori o nepravilnih nastavitvah podvozja, preobremenjenosti in posledično lahko vodi do katastrofe.


Za ogled motorja in njegovega delovanja je najbolje vzeti s seboj nekoga, ki se na to spozna. Mastni madeži v motornem prostoru in pod vozilom zagotovo niso dober znak. Prav tako kot ne povsem obrabljen volanski obroč, ki priča o veliki rabi vozila. Če k temu dodate nizko število kilometrov na števcu, potem je zadnji čas, da sedete v avto in se odpeljete daleč proč. Tudi stopalke so dokaz o dejanski rabi vozila. Sedeža ne smeta biti pretirano uničena, saj gre za premično vikend hišico in ne delovni stroj. Če so prevleke zamazane, pena pa je videti, kot da si jo je za malico privoščil aligator, potem naj to vozilo kupi nekdo drug. Tudi vrtenje sedežev, če so opremljeni s tovrstnimi sistemi, mora biti brezhibno.


Zunaj bodite pozorni na manjše sledi rje, preverite pa tudi vetrobransko steklo. Njegova menjava, še posebej pri integrircih, vas bo olajšala za zajeten kupček denarja. Žarometi morajo delovati brezhibno.


Motor naj vžge ob zasuku ključa, tek pa naj bo enakomeren in brez čudnih, mehanskih zvokov. A kot rečeno, bolj kot moje besede vam bo tu pomagal nekdo, ki se na to spozna.
Ko enkrat sedete za volan in se odpravite na poskusno vožnjo, bodite pozorni na smerno stabilnost vozila, delovanje zavor in motorja ter na zvoke iz bivalnega dela. Ropot pohištva med vožnjo vam zna še kako pokvariti dopust, zato ob preskusu ugasnite radioaparat in se namesto zimzelenim melodijam posvetite glasovom iz zadnjega dela.

 

 

PREGLED BIVALNEGA DELA

Če je preskusna vožnja uspela, potem se lotite nadgradnje. Tu lahko začnete brati tudi prikoličarski navdušenci, saj sta si počitniška prikolica in avtodom v bivalnem delu dokaj podobna.


Zunanjost je po navadi izdelana iz gladke ali tolčene aluminijaste pločevine ali pa iz poliestra. Prednost slednjega je v tem, da je odporen proti toči in da se ga lažje popravlja. Na žalost z leti izgubi sijaj, nekatera vozila celo nekoliko porumenijo. Če je vozilo utrpelo poškodbe od toče in vas to, kljub strašanskim estetskim posledicam, ne moti, naj vas ne skrbi: takšna vozila praviloma ne spuščajo. Vsekakor pa, če niste prepričani, zahtevajte pregled vodotesnosti. Okna in vrata morajo tesniti, tudi roloji in komarniki naj bodo v zglednem stanju. Servisne lopute se morajo prilegati nadgradnji in zapirati brez težav. Pri pregledu garaže in ostalih prtljažnih prostorov bodite pozorni na vlago in poškodbe, četudi boste težko srečali čudaka, ki bi v garaži avtodoma vozil vreče peska ali kamnite bloke. A ker je previdnost mati modrosti …


Ne pozabite preveriti električnih sistemov, akumulatorja in gretja. Tudi hladilnik mora delovati brezhibno – kako pa si drugače zamišljate hladno pivo na vroč julijski dan? Vlečna kljuka in nosilec za skuter (če ta ni odstranljiv) morata biti vpisana v homologacijsko listino. Rezervoarja, praviloma je en za čisto in drugi za odpadno vodo, morata biti brez razpok, ventila pa delovati brezhibno. Večina ima rezervoar za pitno vodo v sedežni klopi, tisti za odpadno vodo pa je »obešen« pod dno vozila. Prikolice imajo praviloma premični rezervoar za odpadno vodo na kolescih, ki je včasih na seznamu dodatne opreme.


Pri vstopu v bivalni del, odlično bi bilo, če bi vam dal prodajalec v roke navodila za uporabo, najprej preverite delovanje stopnice. Potem sledijo luči in gretje. Slednje deluje na plin, nekateri modeli pa tudi na elektriko. Dosti avtodomov je opremljenih z dizelskim grelcem. Vonj po trohnobi, znoju, vlagi ne prinese nič dobrega. Prav tako ne bi zaupal močnemu vonju po planinskem cvetju ali gorskemu zraku, saj uporaba tovrstnih razpršilcev priča, da skušajo nekaj prikriti.
Delovanje tehnične opreme – ventilatorjev, klimatske naprave, satelitskega sistema, pečice in grelnika vode – mora biti brez motenj. Hladilnik mora delovati kot doma, notranjost naj bo čista in brez sledov obrabe. Tudi deset let star hladilnik je lahko videti in deluje kot nov, če z njim pravilno rokujejo. Pipe naj ne puščajo, prav tako naj bo kopalnica čista, kadica pa brez prask ali razpok. Videl sem že, kaj naredi planinski čevelj v kopalnici, zato ne nasedajte zgodbicam o tem, da so v kopalnici samo sušili »pancerje«. Tudi praske in udrtine na podu govorijo o značaju lastnikov.


Omarice se morajo lepo zapirati, četudi je z leti neizogibno popuščanje tečajev vratc, kar se pokaže kot neenakomerno odpiranje več vratc (ko jih pogledaš, niso v enaki liniji). Zatemnitveni roloji in komarniki morajo drseti, zatikanje pa je mogoče odpraviti s kancem silikonskega razpršila. A s tem naj se ukvarja prodajalec in ne vi.


Moje osebno mnenje je, da mora biti notranjost tudi po deset in več letih uporabe brez vidnih sledov obrabe (izjema so prevleke sedežnih klopi), stene snažne, okna pa brez razpok. Tudi kuhinjski del je marsikdaj odraz odnosa lastnikov.

 

Idealno bi bilo, če bi bilo vozilo, pa naj gre za novo ali rabljeno, ob nakupu povsem pripravljeno na prvi potep. To pomeni, da bi vanj samo vložili svoje osebne stvari, dodali posodje in nekaj hrane ter odbrzeli v neznano. Vsako popravilo, prilagoditev ali celo menjava kakega sestavnega dela vam bodo povzročali samo slabo voljo, prvi izlet pa se bo spremenil v nočno moro. Zato: pamet v roke pri nakupu in srečno.