NOTRANJE POSTAVITVE: KATERA VAM JE BOLJ PO MERI?

Katera notranja postavitev nam ustreza?

 

V prejšnji številki revije smo razložili in poimenovali izvedbe počitniških vozil, tokrat pa se posvetimo notranjim postavitvam. Morda se vam bo, ko boste članek prebrali, že posvetilo, katera je narejena posebej za potrebe vas in vaše družine. A preden navdušeni stečemo s kovčkom denarja do najbližjega trgovca s počitniškimi vozili, zajemimo sapo in si zastavimo naslednja vprašanja:

  • Kam se bomo največkrat odpravili?
  • Koliko nas bo uporabljalo vozilo?
  • Koliko smo pripravljeni plačati?

Ko ste odgovorili na ta vprašanja, še enkrat zajemite sapo in se zakopljite v kataloge, ki ste jih nabrali na sejmih kampinga in karavaninga pri nas in v tujini ter preverite spletne strani proizvajalcev. Še boljše pa je, da preberete naslednjih nekaj besed. Morda vam bomo v pomoč pri odločitvi.

 

 

IZBIRA DESTINACIJE

Vse premalo novopečenih lastnikov počitniških vozil, predvsem avtodomov, se pred nakupom pozabi vprašati, zakaj bodo vozilo uporabljali.

Gre za vikend izlete na morje na vedno isto lokacijo? Potepanja po bližnji in daljši okolici? Obisk term? Morda evropskih mest? Raziskovanje neznanega? Polagamo vam na srce: pred nakupom se vedno trdno prepričajte, za kaj avtodom ali prikolico sploh potrebujete. Vsako vozilo ima svoje prednosti in slabosti, a pavšal s 50 in več tisoč evrov dragim avtodomom je slaba naložba. Poleg tega vam bo prav prišel dodatni avtomobil ali pa vsaj moped. In obratno: le redki (jih je pa čedalje več) se odpravljajo na dolge potepe po Evropi s počitniško prikolico, saj je pri nas še vedno močno zasidrana miselnost, da je prikolica izključno za pavšal. A nič od tega ni narobe, da nas ne bi narobe razumeli, le skušamo vam predstaviti nekaj skrajnosti uporabe.

 

 

ŠTEVILO POTNIKOV

Ne glede na to, če se boste odločili za počitniško prikolico ali avtodom, je važno število potnikov oziroma uporabnikov. Večina avtodomov je prilagojena za uporabo štirih potnikov, toliko je ponavadi tudi fiksnih ležišč in, predvsem zadnja leta, ko je teža vozil postala velik problem proizvajalcev in uporabnikov, tudi homologiranih sedišč.
Najprej pa se posvetimo počitniškim prikolicam. Pri teh samo število uporabnikov niti ni tako velik problem, saj večino časa preživimo zunaj. Ponavadi so namenjene dvema, štirim ali celo več osebam, predvsem glede na dolžino bivalnega dela. Vedno je poskrbljeno za udobno sedenje ob mizi, tudi ležišča so udobna. Več o tem v nadaljevanju.
Avtodomi so bolj občutljivi na število potnikov. Površni opazovalci radi rečejo, da je sedemmetrski avtodom dovolj velik za šest. Aha, da je? Kaj pa 750-centimetrski polintegrirec z ločenima ležiščema v zadku in velikim dnevnim prostorom spredaj, ki je hkrati brez dvižne postelje? Tudi za šest? Najbrž se je večini že posvetilo, kam merim. Dolžina vozila nikakor ni predpogoj za prostornost bivalnega dela in število potnikov! Koliko oseb se bo lahko »natlačilo v avtodom«, je namreč odvisno od zasnove bivalnega dela, teže vozila in, kar bi moralo biti najvažnejše, karakterja potnikov. Medtem ko lahko šestčlanska družina s štirimi otroki brez težav preživi dopust ali pa večino leta (če govorimo o lastniškem avtodomu) na skromnih dvanajstih kvadratnih metrih, pa bodo trije pari s tremi alfa samci na tako majhni površini težko shajali do karavanškega predora, kaj šele do Nordkappa in nazaj. In to po možnosti v slabih desetih dneh. Preden se odločite za model vozila, se torej temeljito prepričajte, koliko in predvsem kdo se bo vozil z njim.

 

 

CENA VOZILA JE POMEMBEN FAKTOR PRI NAKUPU

Ko smo temeljito premleli gornji dve »točki«, pride zadnja, lahko bi rekli najbolj »zoprna«. Cena. O njej bo veliko govora tudi v prispevkih v nadaljevanju.

 

Koliko smo pripravljeni plačati za vozilo? Koliko si sploh lahko privoščimo plačati v teh nemirnih časih? Bomo vozilo vzeli na kredit in lizing? Ali raje kupili vozilo po svojih finančnih zmožnostih, ki bo spodobno zadovoljilo naše želje in potrebe, a hkrati ne bo predmet mokrih sanj kolegov in sosedov? Dilema je večna kot zgodovina počitniških vozil in verjamemo, da je to zadnje vprašanje za večino zelo trd oreh. Morda je na tem mestu primeren nasvet, da lahko vsako vozilo ne glede na starost zadovolji vaše želje, le prilagoditi ga morate svojim potrebam.

 

 

DOLŽINA VOZILA

Notranja postavitev je zelo odvisna od dolžine vozila. In obratno. Večina vozil letošnjega letnika je krepko daljših od sedmih metrov, a znotraj zaradi slabo izkoriščenega prostora ne preveč prostornih. Tu bi si drznil reči, da dolžina vozila sploh ni pogoj za notranjo prostornost oziroma povedano drugače: večina proizvajalcev premajhno pozornost namenja smotrni izkoriščenosti notranjosti. Enostavno je dodati ped ali dve, vprašanje pa je, če smo s tem pridobili na prostornosti. Glede na modele, ki jih srečujemo na cestah, bi rekel, da temu (še) ni tako.

 

 

NAJBOLJ PRILJUBLJENE NOTRANJE POSTAVITVE AVTODOMOV

Zgornja trditev je kar preveč hrabra, saj univerzalne notranje postavitve, ki bi zadovoljila slehernika, še niso razvili. In je najbrž nikoli ne bodo. Če ste vseeno zelo zahtevni in vam prav nobena notranja postavitev »ne diši«, potem bi morda bilo dobro, da razmislite o samogradnji. Kar nekaj Slovencev se je poslužilo tovrstne rešitve, trg pa je tako dobil nekaj unikatnih, povsem po meri uporabnika razvitih rešitev. Če pa niste dovolj spretni oziroma nimate dovolj pod palcem, da bi si privoščili po meri narejeno vozilo iz katere od odličnih manufaktur, potem razmislite o približku svojih sanj. Upam si celo zatrditi, da lahko iz vsakega približka naredite svoje sanjsko počitniško vozilo.

 

 

VRTLJIVA PREDNJA SEDEŽA

Na prelomu tisočletja, morda kakšno kasneje, so razvili danes zelo priljubljen dnevni prostor z vrtljivima prednjima sedežema tudi v vozilih s kabino osnovnega vozila, rešitev, ki smo jo prej poznali samo iz integriranih vozil. Tako se je uporabna površina bivalnega dela vozila povečala za dodaten dolžinski meter oziroma nekaj več kot dva kvadratna metra površine. Kar pa je najvažnejše: bivalni del so pomaknili naprej, v zadnjem delu pa je nastal prostor za nove rešitve. Rešitev z vrtljivima sedežema je postala tako priljubljena, da je povsem izrinila klasično dvojno dineto, ki je ostala »rezervirana« za velike, najemu namenjene avtodome s šestimi ali celo sedmimi sedeži in, kar je zanimivo, tudi za premijske alkovne (Bürstner Argos, Phoenix, Concorde …)

 

SP POSTAVITEV

Ta nekoč zelo priljubljena postavitev, ki je »višek slave« pri nas doživela v avtodomu s spalnim nadstreškom Adria A 660 SP, je dolgo časa veljala za eno najbolj dognanih, lahko rečemo najbolj uporabniku prilagojenih. Velik dnevni prostor, kjer zadnjih nekaj let kraljujeta velika klop v obliki črke L in zofa dolžine preko meter, je postal sinonim za udobje prostora.

Povsem v pozabo je potisnil notranjo postavitev s kuhinjo zadaj, kjer je osrednji prostor zavzemala velika dnevna soba z dvometrskim kavčem in dvojno dineto. Najbrž se boste vprašali, zakaj. Med drugim tudi zato, ker je bila ta rešitev skoraj brez prtljažnega boksa. Tisti prostor pod kavčem, širok dobrega pol metra in visok nekaj deset centimetrov, je bil namreč povsem brez uporabne vloge, če so vozilo uporabljali trije ali več potnikov. Rešitev? Strešni kovček.

A vrnimo se nazaj k predstavljeni postavitvi. Za dnevnim prostorom so namestili kuhinjo v obliki črke L, za njo hladilnik ali garderobno omaro, nasproti pa kopalnico: nekatere variacije imajo tloris nekoliko obrnjen, nekatere imajo namesto kuhinje v obliki črke L klasično kuhinjo z večjo delovno površino. A prav vsem izpeljankam je skupen velik dnevni in udoben prostor, ki pride še kako prav v hladnejšem delu leta, ko se lahko spredaj udobno namesti pet, šest ali celo več oseb. Zadaj je ponavadi prečno nameščeno veliko dvojno ležišče, pod katerim je velika garaža. Zanimivo je, da priljubljenost te notranje postavitve v zadnjih letih močno prekaša v nadaljevanju opisana postavitev z ločenima ležiščema in tudi ločeno kopalnico.

 

 

DINETA PO DOLGEM

 

V zadnji letih so, po francoskem vzoru, kjer je ta notranja postavitev modna že lep čas, tudi drugi proizvajalci v svojo ponudbo uvedli dve vzdolžno nameščeni klopi, ki zagotavljata obilo prostora v predelu dnevnega prostora, hkrati dodata k zračnosti in prehodnosti in omogočata sedenje večjega števila ljudi. Če je klop v obliki črke L dovolj udobna predvsem za dva odrasla, lahko na dveh vzdolžnih klopeh sedi četverica, če pa se malo »stisnejo« pa še kaka oseba več.
Proizvajalci so različno predvideli uporabnost klopi med vožnjo. Sistemi za zagotovitev dveh dodatnih homologiranih sedežev s tritočkovnim varnostnim pasom (3. in 4. sedež) so bolj ali manj domiselno izvedeni, tisti bolj imenitni modeli pa imajo v klopeh skrita prava pilotska sedeža, ki ju preprosto dvignemo iz klopi, varnostni pas pa je del naslonjala (Aguti).

 

LOČENI POSTELJI PO DOLGEM

Ta postavitev dokaj natančno sledi poprej opisani postavitvi SP, razlika je le v manjšem fotelju namesto zofe spredaj desno, saj so nekje morali pridobiti na notranji dolžini, ki jo, zaradi omejitev skupne dolžine, potrebujejo zaradi po dolgem nameščenih ležišč v zadnjem delu. Ti sta ponavadi široki okrog 70 centimetrov, tisto za kopalnico je kakšen ducat centimetrov krajše, najboljše pa je, da ju je z dodatno vzmetnico mogoče združiti v veliko posteljo, ki, tako čez palec, meri bogate štiri kvadratne metre. Zanimivo je, da je rešitev, ki je bila prvenstveno razvita za starejše »razvajence«, dandanes precej priljubljena tudi med družinami z manjšimi otroki.

 

 

POGRAD

Tovrstno postavitev zagovarjajo(mo) predvsem starši z majhnimi otroki, zlasti tisti, ki imajo(mo) doma parček ali pa bolj živahna otroka. Rešitvi sta vsaj dve, saj je pograd lahko postavljen zadaj prečno, s čimer pridobimo pod spodnjim ležiščem dokaj prostoren prtljažni boks (vozila z dvojnim dnom celo do višine 110 centimetrov), ali pa podolžno na enem od bokov vozila, kjer pa je prtljažni boks precej manjši.

 

 

DVIŽNA POSTELJA

Zadnje desetletje je zelo priljubljena dvižna postelja v prednjem delu polintegriranih avtodomov, ki je skoraj v celoti izpodrinila nekoč zelo priljubljene avtodome s spalnim nadstreškom. Ne glede na izvedbo zadnjega dela vozila, torej »spalnice«, imamo namreč vedno pri roki vsaj štiri fiksna ležišča. Vozilo je po pripovedovanju lastnikov bolj aerodinamično in na pogled lepše, glede na alkoven ali integrirca pa naj bi porabilo tudi manj goriva. Navkljub tem trditvam, ki so skoraj zagotovo povsem subjektivne in plod navdušenja lastnikov, pa ne moremo brez dejstva, da je rešitev nadvse posrečena, saj uspešno nadomešča nekoč zelo priljubljen spalni nadstrešek. Edina zamera dvižni postelji velja oviranju vhodnih vrat pri nekaterih izvedbah, kjer postelja v spuščenem položaju ovira vstop in izstop v vozilo.

 

 

JE SPALNI NADSTREŠEK PRETEKLOST?

Resda so sedaj v modi drugačne oblikovne in funkcionalne smernice, vendar nečesa ne smemo pozabiti: ob misli na avtodom se večini ljudi pred očmi izriše spalni nadstrešek. Tako ima velika večina proizvajalcev nižjega in srednjega razreda v ponudbi še vedno tudi modele ali celo serije avtodomov s spalnim nadstreškom (slovenska Adria Mobil tako modelni seriji Coral XL pri Adrii in A pri Sun Livingu), v ponudbi pa jih imajo tudi prestižni proizvajalci linerjev (Concorde, Phoenix, Morelo, … )

 

 

KUHINJA: L ALI KLASIKA?

Ker v avtodomu tudi kuhamo, je smotrno izbrati pravo. A prava naj ne bo samo postavitev. Prava kuhinja je opremljena z množico predalov in odlagalnih mest, ne glede na obliko pa kuhinjski pult ne sme skopariti z velikostjo delovne površine. Velik hladilnik (vsaj 140 litrov prostornine), napa in pečica so samo še češnjica na tortici vaših želja.

 

 

KOPALNICA

Nekateri prisegajo na ločeno kabino za prhanje, drugi na kompaktno kopalnico. Pri izbiri vozila nikar ne zapostavite tega pomembnega prostora! V grobem lahko kopalnico razdelimo v tri »modelne linije«.
Prva je klasična kopalnica, kakršno poznamo že vrsto let, kjer je združeno vse v enem, a je kabina za prhanje s fiksno steno ločena od umivalnice s straniščem. Kompaktna kopalnica ponuja obilo prostora za umivanje in sedenje na stranišču, ko pa se želimo oprhati, se del kopalnice zagrne z vrati iz umetne mase, tla kopalnice pa so dno kadičke za prhanje.
Ločena kopalnica je dandanes najbolj priljubljena, saj prinaša obilje prostora. Umivalnica s straniščem ima trdna vrata, ki po navadi ločujejo tudi dnevni prostor od spalnega, kabina za prhanje pa je večja in leži na nasprotnem boku vozila.

 

 

GARAŽA: DA ALI NE?

Ker s seboj povečini vozimo na stotine kilogramov več ali manj življenjsko potrebne krame, bo večina sedaj odgovorila pritrdilno. Pa vendar se vprašajmo še nekoliko drugače: ali to »prtljago« resnično potrebujemo? Res ne bi mogli z manj igračami? Morda brez rolerjev, ko pa imamo s seboj že kolesa? Ali s samo eno desetlitrsko plastenko vina namesto dveh, celo treh? Garaža je odlična stvar, vendar pa ima kar nekaj slabosti. Ena od njih je slaba izkoriščenost prostora, saj, kot je dobro pripomnil eden od znancev, s seboj vedno vozimo skoraj tri kubične metre zraka. Ki jih je skoraj nemogoče zapolniti, saj imamo poleg višinske omejitve (težko boste zložili prtljago v višino) še omejitev nosilnosti, ki po večini znaša med 150 in dvesto kilogrami. Garaža je torej bolj namenjena prevozu manjšega motornega kolesa ali biciklov. Vendar pa je tovrsten tovor zaradi umazanije bolje voziti zunaj. Vprašanje glede nujnosti garaže je torej še vedno aktualno in brez odgovora …

 

 

SAMO EDEN JE »TWIN«

Pri predelanih kombijih so poskusili že vse. Kuhinjo in kopalnico so namestili v zadku, nad dvojno dineto pa dodatno dvojno ležišče. Ležišči zadaj so ločili in ju namestili po dolgem. Pa vendar uporabniki najraje posegajo po eni rešitvi, ki je skupna prav vsem ponudnikom tovrstnih vozil: prečna postelja v zadku, kuhinja in kopalnica pa v osrednjem delu vozila. V zadnjem času se pojavljajo tudi modeli z ločenima posteljama v zadku (v primeru najdaljših osnovnih vozil) in pogradi, ki zagotavljajo štiri fiksna ležišča, vendar lahko rečemo, da je »Twinovska postavitev« edina notranja postavitev motoriziranih počitniških vozil (torej avtodomov in vanov), za katero bi brez težav zatrdili, da je resnično najbolj priljubljena. Tega pri »klasičnih« avtodomih ne moremo zatrditi z gotovostjo za prav nobeno rešitev.

 

 

POČITNIŠKE PRIKOLICE

Tudi pri počitniških prikolicah lahko govorimo o nekaj postavitvah, ki so hit, medtem ko ostalih prodajo mnogo manj. Trg, ki je pri nas v velikem porastu, je glede na tistega z avtodomi na pogled manj zahteven, a vseeno neizprosen. Oglejmo si dve notranji postavitvi, ki, glede na prodajne številke, prednjačita pred ostalimi.

 

 

DRUŽINSKA PRIKOLICA

Ko govorimo o tako imenovani družinski prikolici, imamo v mislih približno sedem metrov dolgo počitniško prikolico, kjer so v zadku prečno namestili pograd. Na levem boku sledita kopalnica in velik dnevni prostor s sedežno skupino v obliki črke U, ki objema večjo mizo. V prednjem delu je prečno nameščeno dvojno ležišče, na desnem boku pa kuhinjski blok. Nekateri proizvajalci so šli celo tako daleč, da so skupaj s proizvajalci opreme razvili nekoliko ožji hladilnik z večjo prostornino. Vendar še vedno zvesto sledijo notranji postavitvi, ki zadovolji večino družin.

 

 

ZA DVA RAZVAJENCA

Drugo notranjost bi zlahka označili kot dvema razvajencema namenjeno prikolico, saj na malenkost krajši dolžini ponuja točno tisto, kar išče potepuški par. V prednjem delu francosko ležišče (nekateri proizvajalci so šli celo tako daleč, da so umivalnik pustili zunaj v nekakšnem lepotilnem kotičku, medtem ko si prha deli prostor s straniščem), na levem boku je ponavadi kuhinja, na desnem pa garderobna omara. V zadku se bohoti velika sedežna skupina v obliki črke U, iz katere lahko naredimo zasilno ležišče za dva.

 

 

ZAKLJUČEK

Ne glede na napisano, bi težko govorili o sanjski notranji postavitvi, saj vam prav nobena ne bo povsem pisana na kožo. Tu boste pogrešali večji kuhinjski del, tam kopalnico. Tretja bo prikrajšana za garažo in tako dalje. Zato ne moremo govoriti o univerzalni notranji postavitvi. Lahko pa si jo z manjšimi posegi naredimo sami. Takšno, ki nam bo pisana na kožo in nas razveseljevala še mnogo let uporabe.