KUPITI NOVO ALI RABLJENO?
Pred dilemo, ki je stara toliko kot karavaning sam, se bo znašel prav vsakdo, ki se je odločil, da si omisli počitniško vozilo. Seveda je odločitev odvisna predvsem od globine vašega (ali taščinega) žepa, vendar velja pred nakupom pretehtati vsaj nekaj dejavnikov, ki so podobni kot pri nakupu osebnega avtomobila. Tudi tam se namreč srečamo z vprašanjem, kaj je bolje kupiti: nov, a slabše opremljen avto nižjega razreda ali nekaj let star avto višjega razreda, vrhunsko opremljen, a, kot rečeno, star. Enako vprašanje se poraja tudi kupcem počitniških vozil, nekaj manj ob nakupu prikolice, a zato mnogo bolj ob nakupu avtodoma.
Predstavljajte si, da imate na voljo 50 tisoč evrov. Za marsikoga nedosegljiv znesek, a na žalost novih vozil pod to mejo pri nas v redni prodaji (akcijske cene niso zajete!) skoraj ni mogoče dobiti. Nekaj krivde pri tem zagotovo nosi država s svojim nenasitnim loncem, a o tem kdaj drugič in drugje … Torej v rokah držite lep kupček denarja, po glavi pa vam roji kup vprašanj, saj se ne morete odločiti, ali bi vzeli novo vozilo iz salona, povsem brez opreme, ali pa raje nekaj let staro, vrhunsko opremljeno, a s sto in nekaj tisoč prevoženimi kilometri. Res je, tudi to je davek rabljenih vozil. Naš nasvet bi bil, da ob tem temeljito premislite pozitivne in negativne plati nakupa obeh, notranjo razporeditev, povsem pa pozabite denimo na obliko voznikove kabine, saj ta igra pri skupnem seštevku užitka daleč najmanjšo vlogo.
NAKUP NOVEGA VOZILA
Pri nakupu novega vozila, najsi bo to prikolica ali avtodom, se, potem ko smo že izbrali ustrezni model, držimo podobnih smernic kot pri nakupu novega osebnega avtomobila, vendar s poudarkom na bivalnem udobju. Nikar ne pozabite, da kupujete drugi dom. Morda bi lahko potegnili vzporednice z nakupom čolna ali jadrnice, a tu govorimo o nižjih zneskih, četudi tudi tu lahko govorimo o ljudskem reklu: »Kolikor denarja, toliko muzike …« Tudi pri avtodomih je namreč cenovni razpon med osnovnim modelom in tistim, ki je dobro opremljen, zlahka enak ceni osnovnega modela.
Če si ogledamo izmišljeni primer: osnovni model priljubljenega avtodoma stane nekaj več kot šestdeset tisočakov, v tej ceni pa je zajeta osnovna oprema, ki še zagotavlja dostojno preživljanje počitnic.
Osnovno vozilo ima najšibkejši motor, o klimatski napravi lahko le sanjamo, še električni pomik stekel je bil donedavna bolj ko ne redka dobrina. Sedeži so preprosti, nenastavljivi, misel na usnje na volanu pa že meji na perverzijo. Bivalni del ima vse, kar imajo veliki: postelje, kuhinjo, kopalnico in dnevni prostor z mizo. Tudi omarice so tam, da sprejmejo vašo silno prtljago. In to je vse.
Osnovni model je mnogokrat daleč od tistega, kar bi želeli, da bi v celoti potešili svoje želje. Pogled na cenik hitro pokaže, da bo treba za kolikor toliko spodobno opremljenost (Pozor! Tu ni govora o dodatni opremi, kot so markiza, nosilec za kolesa, satelitski sistemi in podobno, temveč o »standardni« opremi.) seči kar globoko v žep.
Kdor bi želel močnejši motor, bo moral dodati nekaj tisočakov, bolje opremljena notranjost, od pen sedežne klopi pa do lepo opremljene kuhinje s pečico, z napo in s spodobnim hladilnikom, pa bo vaš račun olajšala za nadaljnjih deset in še več tisočakov. Tako lahko cena z začetnih 60 tisoč evrov naraste na vrtoglavih 90 tisočakov, najhuje pa je to, da laični pogled vašega nevoščljivega soseda tega sploh ne bo opazil! Ja, zakaj pa potem vlagam silne evre, če on tega ne bo opazil, boste rekli. Za vašo radost in udobje, vendar.
Tako bo treba pri nakupu novega počitniškega vozila dobro pogledati, kaj je v ponujeni ceni že vgrajeno. Vodilo dobršnega dela proizvajalcev, med njih sodi večina nemških, pa tudi slovenskih, je namreč nizka zapisana cena, predvsem v primerjavi s tekmeci. A ob prištevanju kosov opreme, ki skoraj ne bi smela veljati za dodatno, se cena hitro približa tekmecem. Ne nazadnje pa pri odločitvi o nakupu ne smemo pozabiti na ekskluzivnost ali prestiž prihodnjega uporabnika.
KJE POISKATI RABLJENO VOZILO?
Misel, da boste sanjsko počitniško vozilo našli na nedeljskem avtosejmu, lahko pozabite prej kot osnovne elemente periodnega sistema. Tam se tovrstna vozila pač ne prodajajo, kaj šele kupujejo. Nekaj malega jih boste zasledili pri slovenskih zastopnikih novih vozil, največ pa na katerem od spletnih portalov, namenjenih prodaji vozil. Če je še pred nekaj leti veljalo, da bo za nakup avtodoma treba sesti v avto in se odpeljati v tujino, se je z razvojem slovenskega trga karavaninga v zadnjem desetletju to korenito spremenilo.
Samo bežen pogled na največji slovenski spletni portal za prodajo vozil, kjer je vedno v ponudbi vsaj nekaj sto avtodomov in še nekaj več prikolic, da opazovalcu jasno vedeti, da so časi, ko so se pri nas prodajala samo slaba vozila, že zdavnaj mimo. Če so sploh kdaj bili.
Kot rečeno, najbolj preprosto je vozilo poiskati na svetovnem spletu, kontaktirati prodajalca in se dogovoriti za ogled. Pri nas je daleč najbogatejša ponudba na portalu www.avto.net, nekaj pa je je tudi na popularni Bolhi (www.bolha.com). Ker je Slovenija majhna, nam tudi »zastonj« obisk nekoga na drugem koncu države ne bo vzel več kot nekaj ur in požrl nekaj desetakov za gorivo in malico.
Na letošnjem sejmu Natour Alpe Adria 2020 pa bo v sklopu sejmišča organizirana tudi tržnica rabljenih vozil, kjer boste lahko na enem mestu preverili kopico vozil.
ZAKAJ »VISOKA« CENA?
Cena je v prvi vrsti odvisna od cenovnega razreda in opremljenosti vozila, k višjim cenam pa nekaj pripomore tudi dejstvo, da počitniška vozila svojo vrednost izgubljajo počasneje kot osebni avtomobili, zmanjšanje vrednosti pa je odvisno od množice dejavnikov:
•ugled znamke,
•število prevoženih kilometrov,
•ohranjenost,
•opremljenost.
PRED NAKUPOM RAZMISLITE O NAJEMU
Preden, predvsem pri nakupu avtodoma, iz nogavice potegnemo nekaj deset ali celo več tisočakov, bi bilo smotrno razmisliti o najemu, da se najprej prepričamo, če nam tovrstno preživljanje prostega časa sploh ustreza.
Eno je sanjati o samotnih plažah nekje ob Sredozemskem morju, drugo pa je preživeti dopust na slabih desetih kvadratih, po možnosti v mrazu ali dežju. Zato vam bo večina starih mačkov predlagala, da si pred nakupom privoščite vikend najem vozila, na potep pa vzamete vso družino oziroma vse, ki bodo v prihodnje ta mali prostor delili z vami.
Če se osredotočimo na avtodome, potem bodite ob najemu pozorni predvsem na to, da si sposodite vozilo z notranjo razporeditvijo, ki vsaj približno ustreza vašim željam in potrebam. Ker je različnih notranjih razporeditev na trgu približno ducat (da, res je, večina proizvajalcev ponuja zelo podobne modele, ki se razlikujejo le po kakovosti izdelave in ceni), izbira že v osnovi ne bo težka. Če imate majhne otroke, potem je za vas vozilo s pogradom v zadku, če potrebujete veliko prostora, izberite takega z veliko garažo, če pa sta sama, potem vama je lahko na kožo pisan kompaktnejši model. A to so le domneve, pravil namreč ni, saj ima vsakdo izmed nas svoje potrebe in želje. Ko smo se prepričali, da je takšno potepanje za nas, sledi nakup.