1. marec, 2022
Carado T 338

Lani prenovljeni Fiat Ducato ponuja kar nekaj tehnoloških poslastic, ki smo jih bili poprej vajeni le iz osebnih vozil. Ena od njih je prepoznavanje prometnih znakov, ki tudi tu dobro deluje. S kopico asistenčnih sistemov, usnjenim multifunkcijskim volanskim obročem, 140-»konjskim« motorjem in štiričlanski družini prilagojenim tlorisom, se je Carado T 338 hitro prikupil »testni družinici«.

 

Carado je »mlada« blagovna znamka, stara dobrih 15 let. Prva avtodomi Carado so s proizvodnega traku zapeljali novembra 2006, slabih pet let kasneje pa so izdelali deset tisoče vozilo. Že leta 2013 so dosegli številko dvajset tisoč, maja 2015 30 tisoč, oktobra 2016 40 tisoč, pred slabim mesecem pa so presegli mejo 50 tisoč izdelanih vozil. Od avgusta 2016 izdelujejo le še avtodome obeh znamk, medtem ko so proizvodnjo počitniških prikolic opustili. Za sezono 2018 so predstavili dva integrirana avtodoma, dandanes jih imajo v ponudbi tri. V sezoni 2022 torej praznujejo 15 let delovanja, kar so obeležili s posebno serijo Edition 15.

 

POSEBNA SERIJA EDITION 15

Posebne opremske različice Edition 15, s katerimi pri Caradu s ponosom obeležujejo 15-letnico obstoja, so na voljo pri naslednjih modelih (med njimi ni avtodomov s spalnim nadstreškom):
-Serija V: V 132, V 337, V 339
-Serija CV: CV 540, CV 600, CV 601 in CV 640 (vsi štirje tudi v izvedbi z dvižno streho in dvema dodatnima ležiščema v njej)
-Serija T: T 135, T 138, T 447, T 448, T 459
-Serija I: I 338, I 447, I 449
Skupaj se kar 19 različnih avtodomov in predelanih kombijev ponaša z oznako posebne serije Edition 15, ki označuje posebej bogato opremljenost modelov. Ti imajo tako že v osnovi motor s 140 »konji«, dodana paketa Style in Basic, ki ponujata kopico uporabnih dodatkov, ljubitelje poležavanja pred TV bo razveselil TV paket z 22-palčnim TV zaslonom z nosilcem in satelitsko anteno premera 65 centimetrov (Flatsat Classic 65). Kabina je serijsko v srebrni ali beli barvi, odbijači so v barvi karoserije. Serijska so 16-palčna lahka platišča s pnevmatikami z večjim indeksom nosilnosti. Tudi znotraj se modeli Edition 15 razlikujejo od »navadnih«. Pohištvo je v izvedbi Nebula in v kombinaciji z oblazinjenjem deluje precej bolj imenitno. Okna so vedno kasetna, z aluminijastimi okvirji. Poleg povečljivih ležišč (izvedbe z ločenima ležiščema zadaj) so na voljo dodatna ležišča v predelu salona. Hladilnik je vedno velik. Garaže imajo dvoje velikih vrat, rezervoar odpadne vode je izoliran. Polintegrirci imajo nad voznikovo kabino veliko panoramsko okno, tudi vhodna vrata imajo dodano okno. Opremski paket Edition 15 zajema še tendo, zatemnitev voznikove kabine s pliseji, predpripravo za vzvratno kamero, na zadku pa ga označuje velik logotip.

 

TEHNIČNE ZNAČILNOSTI CARADA

Kljub temu, da gre za cenovno dostopnejša vozila, so Caradi tehnološko dovršeni. Bivalna nadgradnja je izdelana iz sendviča iz poliestra (streha in zadnja stena) ter sendviča iz aluminija (stranici sta debeli 34 milimetrov), dodana so naležna izstavljiva okna in vhodna vrata brez okna. Grafika je prijetnih barv in za ta cenovni razred bogata.
Četudi so se prvi modeli Carado vozili na osnovi Forda Transit, so pri Capronu že junija 2009 uvideli, da je edina prava osnova preverjeni Fiat Ducato, ki Caradom služi še dandanes. V osnovi kupci »dobijo« 2,3-litrski dizelski agregat s 140 »konji«, ki ustreza najnovejšim okoljskim standardom, med pomagali vozniku pa se znajdejo ABS, EBD, tempomat … Vozila so opremljena z nizkopodno šasijo z razširjenim zadnjim kolotekom. Za doplačilo lahko izberete tudi 9-stopenjski samodejni menjalnik.
Serijsko je vgrajena bivalna baterija s kapaciteto 95 Ah, bivalnik pa ogreva toplozračni grelec Truma Combi 6 z dodanim grelnikom vode. Avtodom lahko nosi 122 litrov čiste vode, odpadne pa 92.

 

TRADICIONALNI KONCEPT

Ker gre za cenovno dostopnejši avtodom neke revolucije v smislu gradnje in tehnologije ne smemo pričakovati. Streha je iz Gfk, ki je odporen na udarce toče, stene pa imajo še vedno lesene ojačitve in pod vozila je, po podatkih proizvajalca, lesen. Tudi za izolacijo ne služi stirodur temveč EPS oziroma po domače stiropor. Razlika med njima je očitna – četudi je osnovna surovina obeh toplotnih izolatorjev polistiren, se razlikujeta v plinih in drugih dodatkih, ki jih uporabijo med proizvodnjo. S tem so povezane njune razmeroma različne lastnosti, ki določajo primernost uporabe za izolacijo. XPS ima še bolj kot EPS zaprto celično strukturo, zato je bolj uporaben za izolacijo vlažnih delov, bolj kot EPS pa je odporen tudi proti mehanskim obremenitvam.

 

PROSTORNI POLINTEGRIREC

Zahvaljujoč pretočni postavitvi brez omar ali sten ob levem boku, je bivalni del prostoren in svetel. Poleg prostornega bivalnega prostora se lahko pohvali še z večjim prtljažnim prostorom pod ležiščema v zadku. Za lažje nalaganje so vgradili dvoje vrat. Nosilnost garaže znaša 150 kilogramov, z doplačilom celo 100 več.
Vhodna vrata ne sledijo trenutnim trendom, ki velevajo ekstra širino (XL), a nič za to; Tudi dobrega pol metra širine zadošča za udoben vstop, nenazadnje pa velika širina vhodnih vrat ob majhnih kopalnicah in prehodih mimo kuhinj v večini avtodomov niti ni ne vem kako velika prednost …

 

V prednjem delu, desno od vhoda so namestili klasični dnevni prostor z v steno vpeto jedilno mizo (to je mogoče podaljšati), dvojno sedežno klopjo in ožjim dodatnim sedežem ob desni steni (širina 38 centimetrov). Tega lahko, ker gre za avtodom s štirimi sedišči, uporabimo tudi kot podporo za noge. Nad voznikovo kabino je vgrajeno panoramsko okno, nad jedilno mizo in klopmi pa dvižna posteljo. To pomikamo ročno, pod njo pa je 189 centimetrov stojne višine.


Kuhinja je postavljena za dnevnim prostorom in služi kot nekakšna pregrada med salonom in spalnico. A, ker nima visokih sten, prav nič ne ovira pogleda od spredaj nazaj ali obratno. Postavljena je v obliki črke L, ponuja pa kuhalnik in korito ter dovolj prostora v omarah in predalih. Delovna površina meri 95 x 90 / 52 centimetrov. Ob njej stoječa garderobna omara je le malček višja od delovne površine pulta in kot taka lahko služi kot odlagalni prostor med pripravo jedi. Hladilnik ima 167 litrov prostornine, postavljen pa je nasproti kuhinje. Nad njim je na višini 129 centimetrov velika polica, ki bo odlična za odlaganje drobnjarij, saj se nahaja tik ob vhodu v bivalnik. Moram pa opozoriti, da na del police naleže dvižna postelja, kar pomeni, da je treba biti pri spuščanju še posebej pazljiv in od tam umakniti predmete.


V kopalnici gre za preverjen (in že desetletje ali še več poznan) koncept plastične stene z umivalnikom, ki jo s sprostitvijo zatiča (ta je malce sumljive kakovosti) premakne vstran, za njo pa nastane velika kabina za prhanje. Nekoč smo to rešitev srečevali v Hymerjih, sedaj je na voljo v nekaj cenejših modelih znotraj koncerna Erwin Hymer Group. Še to: stranišče je na pravi višini, noge pa imajo oporo na tleh! Serijsko je dodana lesena talna rešetka.


V zadnjem delu je spalnica z dvema ločenima ležiščema. Desno je dolgo 190, levo pa 200 centimetrov. Dovolj sta široki za udobno spanje odraslih, z združitvijo obeh pa nastane 210 centimetrov široka postelja. Pod njima sta dve garderobni omari, med spalnico in kuhinjo pa še že prej omenjena nizka garderobna omara. Ker je fizična pregrada le na desni (v smeri vožnje), kjer je kopalnica, ima človek občutek, da je cel avtodom združen v en sam prostor.
Dvižno ležišče spredaj upravljamo ročno. Veliko je 197 x 152 centimetrov, spusti pa se dovolj nizko za udoben dostop in tudi ležanje na njem.

 

GARAŽA


Večino bo zanimalo še, kam s kolesi in opremo za kampiranje. Pod spalnico je presenetljivo velik prtljažni prostor, kamor boste lahko pospravili stole, mizo in kolesa. Nosilnost znaša 150 kilogramov.

 

UŽITEK ZA VOLANOM

Sedaj, ko smo se dodobra spoznali z avtodomom, se še zapeljimo z njim!
Preizkušeni avtodom je bil narejen na odlično opremljeni osnovi, tako da sta roki objemali v usnje odet multifunkcijski volanski obroč (s komandami za radio tudi na zadnji strani obroča) in celo kamero za spremljanje prometnih zankov. Oznaka na armaturni plošči je sicer slabše vidna (monokromatski zaslon s precej majhnimi znaki), a je vozniku vseeno v pomoč pri vožnji po omejitvah (še posebej tam, kjer so prometni znaki postavljeni bolj za namen polnjenja državnega proračuna).
Slabih sedem metrov dolgi Carado T 338 je lepo okreten. Medosna razdalja 404 centimetre poskrbi, da previs preko zadnje osi ni predolg in da je vožnja preko neravnin manj moteča. Kolesa so 16-palčna, kar prinese dovolj nosilnosti zadnje osi. Bivalna nadgradnja je čvrsto vpeta v osnovno vozilo, nizka linija pa kljub višini nekaj manj kot tri metre pripomore k manj hrupa (predvsem piša vetra) in nižji porabi goriva. 140-»konjski« motor odlično streže v vseh pogojih vožnje, ponuja dovolj navora, hkrati pa je moči dovolj tudi pri prehitevanjih ali vožnji v klanec. Dodatno avtodom ponuja še pomoč pri vožnji po klancu navzdol in nadzor nad vrtenjem pogonskih koles. Motorna klimatska naprava je ročna, vozilo pa je imelo vgrajeno še ventilatorsko okno MaxxAir, ki bo poleti odličen sopotnik v vročih dneh.

 

PESTRA PONUDBA CARADO

Za konec si oglejmo še ponudbo blagovne znamke Carado. Na voljo so avtodomi vseh razredov in predelani kombiji, vse pa izdelujejo v tovarni Capron v Nemčiji.
Predelani kombiji, ki mnogim pomenijo tudi vozilo za vsakdan, so na voljo pod imenom CV (Camper Van), v ponudbi pa je četverica različnih modelov. CV 540 je kompaktni kombi za dva dolžine 541 centimetrov z dvojnim ležiščem v zadku. CV 600 je »klasični van« dolžine šestih metrov z zakonsko posteljo zadaj in pomožnim ležiščem v dineti. CV 601 je po tlorisu enak modelu CV 600, le da ima zadaj pograd dveh dvojnih ležišč, torej ponuja kar štiri fiksna ležišča. Najdaljši je model CV 640, ki je dolg 636 centimetrov, v zadku pa ponuja skoraj štiri kvadratne metre veliko ležišče, kjer lahko popotnika (ali popotniki) spijo vzdolžno. Vsi štirje so na voljo tudi z dvižno streho, ki prinaša še dve dodatni ležišči.
Kompaktni avtodomi nekakšno vez med predelanimi kombiji in polintegrirci, v primerjavi s prvimi ponujajo več notranjega prostora, v primerjavi z drugimi pa predvsem kompaktnejše zunanje mere, ki so kot nalašč za raziskovanje manj dostopnih krajev (a ne kar se terena tiča). Serija V (okrajšava za Van) ponuja tri modele. V 132 je nadvse kompakten avtodomek, dolg le 595 centimetrov, ki ponuja zelo kompaktno zasnovo z dvojnim prečnim ležiščem, malo kopalnico na levi in kuhinjski blok na desni. Namenjen je dvema popotnikoma. Nekoliko daljši je 665 centimetrov dolgi model V 337 z enako notranjo postavitvijo dnevnega prostora, kuhinje in kopalnice kot prej omenjeni malček, a z vzdolžno postavljenima ločenima ležiščema in dodano garderobno omaro. V 339 je dolg 686 centimetrov, notranjost sledi modelu V 337, le da je v spalnici sredinsko postavljeno zakonsko ležišče. Garderobni omari sta v tem modelu ob vzglavju postelje.
Modeli z oznako T so klasični polintegrirci, večina med njimi ponuja tudi dodatno dvižno ležišče nad salonom. Na voljo je osem različnih modelov, od kompaktnih dolžin pa vse do danes povsem klasičnih 7,5 metra. T 135 je krajši od šestih metrov in nima dvižne postelje. Zadaj ima francosko posteljo, ob njej pa kopalnico. Prtljažni prostor je le pod posteljo. Med modele brez dvižnega ležišča sodi še T 337 z ločenima ležiščema. T 334 ponuja preverjeno zasnovo na dolžini 699 centimetrov s prečno posteljo in veliko garažo, T 449 in T 459prisegata na centralno ležišče in ločeno kopalnico, T 338, T 447 in T 448 pa na ločeni ležišči in dvižno posteljo. Zadnji ponuja tudi ločeno kopalnico.
Nekoč najbolj priljubljeni avtodomi s spalnim nadstreškom danes prepričajo le desetino vseh kupcev novih avtodomov, v ponudbi so štirje modeli. A 132 je kompaktni avtodom z mansardo dolžine 595 centimetrov, s prečnim ležiščem širine 140 / 130 centimetrov v zadku in, četudi je krajši od klasičnih predelanih kombijev, garažo. A 361 je 663 dolgi alkoven s pogradom v zadku in šestimi homologiranimi sedeži, A 461 je dolg 723 centimetrov in ponuja prav tako šest sedežev in pograd, najdaljši A 464 pa je sedem centimetrov daljši, v njem pa se bo udobno peljala šesterica. Ta model je edini z veliko garažo v zadku.
Vrh ponudbe predstavlja linija integriranih avtodomov, ki je del širše ponudbe koncerna Erwin Hymer Group, zasnovo pa si deli s sestrskimi modeli Dethleffs Trend, Sunlight I, Laika Kosmo, Blucamp in Etrusco I. Kar sploh ni slabo, saj gre za zelo preverjeno zasnovo, ki tudi zaradi množičnosti produkcije prinaša kakovost in tudi nižjo ceno. Gre za ene najcenejših integrircev na evropskem trgu, ki pa uporabniku še vedno prinašajo tisto pravo integrirano izkušnjo z velikim dnevnim prostorom, enotno širino po vsej dolžini vozila in raven strop. Na voljo so trije modeli, ki so bili za sezono 2022 prijetno osveženi. Povsem nov je prednji del z novo, avtomotivno masko hladilnika. Dva modela sta dolga 743 centimetrov: I 447 z ločenima ležiščema v zadku in garažo pod njima ter I 449 s centralno posteljo, oba opremljena z dvižno posteljo spredaj, ločeno kopalnico in kuhinjo v obliki črke L. Nekaj krajši je model I 338, ki ima ločeni ležišči, ločeno kopalnico, kuhinjo v obliki črke L, manjši enosed ob desnem boku in nekoliko bolj kompaktno dineto.