13. marec, 2023
Orange Work Lennson 3C

Redko imamo srečo v roke dobiti tako ekstremni avtodom kot je Orange Work Lennson 3C. Oznaka 3C je kratica besed Cross Country Caravan, avtodom pa je vrhunski skupek tehnologije in zmogljivosti, ki v ekstremnih razmerah prinaša udobje doma dvema popotnikoma. Tema je na voljo veliko dvojno ležišče, ki ga sestavimo iz sedežne skupine, bivalna nadgradnja Orange Work, ki jo v enem kosu izdela specialist za tovrstne nadgradnje LeTech, pa je robustna miniatura klasičnih.

 

Orange Work Lennson 3C - Tloris - Layout - Grundriss

 

 

MERCEDES G

Daljnega leta 1978, to je le leto za mojo malenkostjo, je luč sveta ugledal razred G. Takrat še kot Puch G. Oznaka G označuje nemško besedo Gelände, »teren«, in ne mesta Gradec, kjer razred G vsa ta leta sestavljajo v tovarni kanadskega avtomobilskega (dobaviteljskega) koncerna Magna. Predhodnik tovarne, podjetje Steyr-Daimler-Puch, pa je bil tesno povezan tudi z našimi kraji, saj je bil ustanovitelj podjetja Puch, Janez Puh, doma v Sakušaku pri Juršincih v Slovenskih Goricah, kjer danes stoji njegov muzej. Izumitelj in tovarnar slovenskih korenin je prvi na svetu izdelal bicikel z enako velikima kolesoma, s kakršnimi se danes vozi večina kolesarjev in razvil kar 21 tipov avtomobilov.


Mercedes G, na katerem je bil postavljen Orange Work Lennson 3C, je iz predzadnje izdaje, a zato nič manj imeniten. Nenazadnje je Mercedes G statusni simbol prevoza po brezpotjih, naj pa prisegajo tudi številni naftni mogotci na Arabskem polotoku, kjer je še posebej priljubljen v izvedbi G 63 AMG in nekaterih omejenih serijah. Vozilo, ki je bilo razvito za vožnjo po zahtevnem teren predvsem za vojaške namene, je dandanes visoko zmogljivi terenec (ne SUV!), s katerim se lahko odpravite v puščavo, se odpravite v divjino nabirat gobe ali pa zvečer svojo boljšo polovico peljete na operno predstavo v katero od evropskih prestolnic. Glede na imenitnost notranjosti vozila, kjer prevladujejo izbrani materiali začenši z mehkim usnjem, boste prvi dve destinaciji gladko izpustili. A ne, če ste lastnik terenskega avtodoma kot je Orange Work Lennson 3C.

 

Orange Work Lennson 3C


Preden se posvetim nadgradnji, ki je namenjena resnično ekstremnim obremenitvam brezpotij, poglejmo pod motorni pokrov »zverinice«. Serijski Mercedes G je prava zverina. Škatlasta zasnova karoserije, ki je več ali manj ostala enaka vse od predstavitve leta 1978, deluje samozavestno. Enako tudi tehnični podatki vozila. A pri Orange Work so Mercedesa G povsem predelali, njegovo zasnovo pa prilagodili najtežjim pogojem vožnje. Prej opevana škatlasta karoserija je morala pod nož – takoj za B stebričkom so, četudi gre za enega najbolj brezčasno oblikovanih avtomobilov, zarezali v pločevino in odstranili zadnji del vozila. Lastniki Orange Work Lennson 3C se namreč okrog vozijo le v dvoje. Poslovila se ni samo karoserija, odstranili so tudi serijsko vzmetenje obeh osi. Namesto prednje toge preme s prečnimi vodili, Panhardovim drogom, vijačnima vzmetema, blažilnikoma in stabilizatorjema so vgradili portalno premo. Enako so naredili zadaj – odstranili so togo premo s prečnima vodiloma, blažilnikoma in vijačnima vzmetema in ju zamenjali jo portalno premo.
Portalna prema, ki je značilnost vozil z vsekolesnim pogonom za najbolj zahtevne pogoje vožnje, zagotavlja visoko oddaljenost vozila od tal. Diferencial in z njim povezane pogonske gredi so prestavljeni navzgor, nosilna cev preme in diferencial sta nad središčem kolesa, kar zagotavlja nizko težišče vozila. Preme so zasnovane zelo robustno, obese so okrepljene.

 

Orange Work Lennson 3C


Za potrebe izdelave avtodoma so podaljšali medosno razdaljo vozila. Ta zdaj meri 3428 milimetrov.
Izdelanih je bilo manj kot deset tovrstnih avtodomov, od katerih jih je večina opremljenih z bencinskim motorjem, le dva pa z dizelskim. Razlog tiči v dejstvu, da je 95-oktanski bencin na voljo povsod po svetu, medtem ko se kakovost dizla razlikuje. Predstavljajte si, da vam umazano in nekakovostno gorivo zamažeta filter goriva nekje v brezpotjih Patagonije ali Afrike, kjer je do najbližjega servisa ali bencinske črpalke nekaj sto ali celo več kilometrov. Ko vozilo preklopi v servisni način vožnje z omejeno največjo hitrostjo, se dopust hitro sprevrže v muko …

 

 

382 »KONJEV«!

Priznam, že zelo dolgo nisem sedel v avtodomu s takšno močjo. Večina naših testnih vozil ima turbodizle z močjo do 210 »konjev«, kolikor ponuja Iveca Daily z najmočnejšim motorjem. Redki preizkušanci na osnovi lahkih gospodarskih vozil imajo vgrajene najmočnejše agregate v ponudbi. Le tisti na osnovi tovornjakov imajo motorje z večjo prostornino od treh litrov in močjo 250, 300 ali celo več »konjev«. Mercedes G pod motornim pokrovom »skriva« bencinski motor prostornine 5461 ccm (5,5 litra!), njegova moč in navor pa sta naravnost brutalna.
Motor V8 serije M273 so v Mercedese G vgrajevali med letoma 2006 in 2015. Blok motorja je bil izdelan iz aluminija, ojnice iz kovanega jekla, enodelna lita odmična gred in sesalni razdelilnik iz magnezija. Valji so obloženi s silicijem/aluminijem in nameščen je sesalni razdelilnik dvojne dolžine s spremenljivo dolžino. Vrtina valja znaša 98 x 90,5 milimetra, s čimer motor zmore moč 285 kilovatov.
Vstop v kabino olajša električno pomična vstopna stopnica. Ko zlezem v kabino, me pričaka klasično voznikovo okolje Mercedesa G. Vse je točno tam, kjer mora biti, sredi volanskega obroča je velika Mercedesova zvezda. Na mogočnem osrednjem tunelu, ki se boči med sedežema počiva velika ročica samodejnega menjalnika z oznako V8. Klimatska naprava je samodejna, vsa stikala so tam, kjer jih išče voznikova roka. Sedenje na v mehko črno usnje oblečenih sedežih je podobno zleknjenemu uživanju v domačem fotelju, le dobra knjiga in kozarec dobrega ruma utegneta manjkati do popolnega užitka. A je užitek, ko obrnem ključ, še mnogo večji!
Ob vžigu motorja V8 se zasliši brbotanje. Globoko, ritmično, ušesu nadvse prijetno. Podoben zvok imajo motocikli Harley-Davidson, ušesa uživajo in nekje globoko v drobovju ritmični ropot vzbudi občutke radosti. Ko bi tak zvok imel tudi avtodom našega uredništva … Pritisk na stopalko za plin pokaže, česa je zmožen bencinski V8 motor z močjo 382 »konjev«. Navkljub legi menjalnika v nevtralni poziciji, se kabina napolni z mogočnim bobnenjem, karoserija zaniha, voznik pa komaj čaka, da ročico samodejnega menjalnika prestavi v položaj D.

 

Orange Work Lennson 3C


Tehnični podatki serijskega Mercedesa G pravijo takole: 382 »konjev«, 540 Nm navora, pospešek 6.1 sekunde do 100 km/h. Najvišja hitrost po podatkih tovarne znaša 210 km/h, seveda brez oprtanega bivalnika in s serijskim podvozjem. A bistvo avtodoma Orange Work Lennson 3C ni dirkanje po urejenih cestah in avtocestah, temveč vožnja povsod tam, kjer s klasičnimi avtodomi ne pridemo daleč. Makadami, kolovozi, brezpotja v puščavi. Tam se ta avtodom počuti kot doma. Ker Slovenija puščave ne premore, vožnja po brezpotjih pa ni dovoljena, so za preizkus terenskih zmogljivosti dovolj tudi gozdne ceste, ki jih v hribovju severno od Goriških Brd ne manjka.
Ko se s ceste zapeljemo na teren, je za volanskim obročem povsem nespremenjen občutek. Mercedes G je povsem suveren navkljub teži bivalnika, portalne preme z veliko oddaljenostjo od tal pa omogočajo vožnjo tako rekoč povsod. Svoje dodajo tudi tri zapore diferenciala, ki jih upravljamo s pritiskom na gumb na armaturni plošči: posebej lahko zapiramo prednji in zadnji diferencial ter oba skupaj.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Profil terenskih pnevmatik velikosti 37x12,5 R18 na platiščih Hutchinson Beadlock poskrbi, da smo suvereni na vsaki podlagi.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Tlak vseh štirih pnevmatik lahko nadzorujemo na prikazovalniku nad notranjim vzvratnim ogledalom, tu je tudi prikaz nivoja goriva v dodatnem rezervoarju za gorivo.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Za najbolj ekstremne podvige (ali pa le za reševanje iz mivke na grški plaži) je spredaj dodan zmogljiv vitel.
Poraba goriva? Po podatkih tovarne za osnovno vozilo še povsem znosnih 14,9 litrov na sto prevoženih kilometrov. Realna poraba? Nismo merili, a kdor se bo ob odločanju za nakup spraševal o porabi goriva, temu tako ekstremen avtodom niti ni namenjen. Nenazadnje mora zmogljivi motor ob premikanju avtodoma z največjo dovoljeno maso 4800 kilogramov tudi nekaj popiti.

 

 

BIVALNIK ZA EKSTREMNE POGOJE

Ne glede na to ali se boste z avtodomom Orange Work Lennson 3C podali v vroča brezpotja Maroka ali na ledeno Islandijo, je bivalnik povsem prilagojen ekstremnim vremenskim pogojem. Bivalna nadgradnja je izdelana iz enega kosa v tehniki monocoque. Gre za način gradnje strukturne lupine, pri katerem zunanji del (lupina) objekta prenaša obremenitve, podobno kot pri jajcu. Podoben način gradnje uporabljajo tudi pri gradnji plovil in ultralahkih letal, priljubljen je tudi pri izdelavi počitniških vozil.
Še posebej je gradnja v tehniki monocoque primerna za izdelavo terenskih bivalnikov, ki so podvrženi ekstremnim obremenitvam. Bivalna nadgradnja našega avtodoma ali počitniške prikolice je ob normalni uporabi podvržena le nekaj odstotkom obremenitev, ki jih »doživlja« terenski avtodom. Med vožnjo po brezpotjih na vozilo deluje kup sil iz vseh strani, vozilo se vzdolžno in prečno zvija, svoje dodajo tudi zunanje temperature. V takšnih pogojih bi večina klasičnih avtodomov (in klasično grajenih bivalnikov na podvozju terenskih vozil) utrpela poškodbe.

 

Profil terenskih pnevmatik velikosti 37x12,5 R18 na platiščih Hutchinson Beadlock poskrbi, da smo suvereni na vsaki podlagi.


Ker 570 centimetrov dolgi Orange Work Lennson 3C pripravljen za vožnjo tehta slabih 4000 kilogramov, imajo v ponudbi tudi nekaj lažjo izvedbo iz ogljikovih vlaken. Nadgradnja (monocoque školjka) je izdelana pri specialistu za tovrstne nadgradnje LeTech, notranjost pa je izdelek manufakture Orange Work iz okolice Kölna. Bivalni del meri 2700 milimetrov v dolžino, 1950 v širino in 1920 v višino. Debelina sten školjke je približno 40 milimetrov, izolacija pa je del same školjke. V dno je integriran jekleni okvir, s čimer so dosegli čvrstost nadgradnje.
Vozilo je povsem brez plina. Za ogrevanje poskrbi trikilovatni bencinski toplozračni grelec, kuhamo na električni indukcijski plošči. Li-Ionska baterija ima pri napetosti 24 voltov kapaciteto 5 kilovatnih ur ( cca 210 A). Vsa električna oprema je izdelek priznanega proizvajalca Mastervolt, vključno s polnilcem iz javnega električnega omrežja 40 A, polnilcem med vožnjo 24 V / 180 A ali pa preko fotovoltaičnih panelov moči 160 vatov, ki so vgrajeni na strehi bivalne nadgradnje. Izmenično napetost 230 voltov zagotavlja razsmernik moči dveh kilovatov.
Rezervoar za čisto vodo ima 100 litrov prostornine, kar bo za dva popotnika dovolj za nekaj dni.

 

 

UDOBNO BIVANJE SREDI DIVJINE

Ker lahko z avtodomom Orange Work Lennson 3C osvojimo najbolj ekstremna brezpotja, si zlahka predstavljam, da bi lahko skozi okno v spalnici zjutraj opazoval črede bivolov ali žiraf ali pa bil priča brizganju vročega gejzirja. Z malo sreče bi me robustna nadgradnja zavarovala pred peščenim viharjem ali pa mi omogočila brezskrbno bivanje na kajtanju v Zahodni Sahari. No, lahko pa bi se kot velika večina navdušencev nad overlandom odpeljal v kamp v bližnji Istri, naredil nekaj res dobrih fotografij za Instagram in v senci preživel dopust …
V rumeno obarvani bivalnik (barva je klasična rumena po lestvici RAL, ki jo zmorejo zmešati v prav vsaki lakirnici širom zemeljske oble) lahko vstopimo skozi klasična bivalna vrata na desnem boku nadgradnje ali pa skozi odprtino za sovoznikovim sedežem, skozi katero vstopamo iz voznikove kabine. Za dostop so dodali elektrificirano stopnico. Ljubiteljem navtičnega oblikovanja ali rokokoja bi znala notranjost delovati pusto, a temu ni tako. Četudi je vse v notranjosti podvrženo funkciji, niso zanemarili estetike prostora. Meni osebno je všeč, ker so linije preproste in ni odvečnega olepševanja. Tako kot v voznikovi kabini je tudi v bivalniku vse točno tam, kjer mora biti.
Točno nasproti vhoda so namestili kopalnico, ki združuje umivalnico, stranišče in kabino za prhanje.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Dno je izdelano iz trpežnega kerrocka in služi tudi kot kadička. Če ste ljubitelj prehodnih ali ločenih kopalnic, potem Lennson 3C ni avtodom za vas. A navkljub kompaktnosti kopalnica ponuja vse, kar potrebujemo. Pritisk v pipi in tušu je zahvaljujoč tlačni črpalki močan. Sedenje je udobno, saj je stranišče nameščeno na pravi višini. Omarica je velika.

 

Orange Work Lennson 3COrange Work Lennson 3C

 

Malce drugačno je edino praznjenje straniščne kasete, saj jo odstranimo skozi steno kopalnice v bivalnem delu in jo na prosto odnesemo skozi vrata bivalnika. Zamera? Nikakor, s tem se rešimo odvečne odprtine na zunanji steni, ki bi bila lahko mamljiva za nepridiprave, hkrati pa lahko skoznjo v vozilo vdrejo voda, veter ali pa divje živali(ce).
Nad voznikovo kabino je v kapi, ki se pne preko nje, velik skladiščni prostor, v katerega se zajema rezervno kolo.

 

Orange Work Lennson 3C

 

To je namreč nameščeno točno nad voznikovo glavo. Kot smo lahko videli, imajo nekateri drugi modeli rezervno kolo na zadnji steni, odprtina v školjki pa se zadaj zajeda v sedežno skupino oziroma posteljo. Poleg tega je dobro, da je dodatna teža postavljena med obe osi in ne na skrajni zadnji rob vozila.
Tudi kuhinja je kompaktna, a ponuja vse, kar potrebujemo, ko kuhamo znotraj.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Kuhali bomo na indukciji, delovna površina iz kerrocka pa je dovolj velika, da bomo sestavine udobno pripravili. Velika krilna vrata (navdušili sta me polički s stekleničkami za začimbe) na levem delu kuhinjskega bloka skrivajo tri predale, zaklepanje s kovinskimi zapirali je močno in preprečuje, da bi se pri vožnji čez drn in strn vrata odprla. Na desni strani pulta je kompresorski hladilnik znamke Vitrifrigo. Pipa je kakovostna, dodan je pokrov korita, prav tako iz kerrocka. Nad kuhinjo sta dve veliki viseči omarici.

 

Orange Work Lennson 3COrange Work Lennson 3C
Orange Work Lennson 3COrange Work Lennson 3C

 

Dodatne zaloge, predvsem pijače in jedače v pločevinkah, lahko »poskrijemo« v dvojnem dnu pod jedilno mizo ter v sedežni klopi. Nasproti kuhinje je še ena omarica s krilnimi vrati in nad njo večja viseča omara. Ker je bivalnik namenjen dvema, prostora res ne bi smelo (prehitro) zmanjkati. Še posebej, ker je vozilce namenjeno osvajanju divjine in ne večernim sprehodom po promenadi nekje v Dalmaciji.
V zadnjem delu 2,7 metra dolge bivalne nadgradnje je sedežna skupina v obliki črke U. Precej prostorna je, saj se razteza po vsej širini vozila. Dva bosta zadaj zlahka našla dovolj prostora za udobno sedenje. Miza je stabilna in dovolj velika za udoben obed z več hodi. Tudi prostora v vencu visečih omaric je več kot dovolj.
Kaj pa spanje? Nenazadnje bi v divjini le redki spali pod milim nebom … Iz sedežne skupine zvečer sestavimo dvojno ležišče v izmeri 190 x 134 centimetrov.

 

Orange Work Lennson 3C

 

Komur sestavljeno ležišče iz blazin ni povšeči, si lahko omisli ležalni nadvložek, ki ga zavitega podnevi uporabi kot naslonjalo na zadnji steni. Spanje je udobno, zaradi velikih oken na stenah in na strehi, skozi katera boste lahko opazovali nočno nebo, pa mu zlahka pripišemo tisoče zvezdic.

 

KAM S PRTLJAGO IN OPREMO?

Navkljub svoji kompaktnosti, ponuja Orange Work Lennson 3C dovolj skladiščnih in prtljažnih prostorov, da boste lahko na svoj večmesečni izlet v neznano s seboj vzeli dovolj zalog in oblačil. Poleg prostora v omaricah in prtljažnih prostorih znotraj bivalnika, so na voljo še prtljažna mesta, dostopna od zunaj.

 

Orange Work Lennson 3C

 

V zadku vozila je pod sedežno klopjo večji prtljažni prostor, ki se razteza po vsej širini vozila. Tu so svoje mesto našli zmogljiva Li-Ionska baterija Mastervolt, zunanja prha in oprema. Lastnika sta na zadnjo steno vozila dodala še večji prtljažni boks iz aluminijaste rebraste pločevine za prevoz dodatne opreme. Morda edina zamera avtodomu je odsotnost prtljažnega prostora za dve kolesi, a teh v puščavi ali pa tundri tako ali tako ne boste potrebovali …

 

ZAKLJUČEK

Orange Work Lennson 3C ni klasični avtodom. Niti ni namenjen vsakemu. Gre za zmogljivo terensko zverinico, s katero boste lahko uživali v divjini, velika škoda pa bi jo bilo samo za postavljanje pred sosedi ali vikend izlete v kamp v Istri. Motor s 382 »konji«, preverjeni Mercedes G in prave terenske karakteristike tako vozila kot tudi nadgradnje poskrbijo, da bodo overland potovanja z njim v velik užitek.

 

Orange Work Lennson 3C


Cena novega, ki jih sicer izdelajo le po naročilu in v zelo omejenem številu, je krepko preko 500 tisočakov. Tega deset let starega, z le 30 tisoč prevoženimi kilometri, pa si lahko omislite za 300 tisoč evrov.

 

Še več informacij na tej povezavi!