1. januar, 2021
Gretje sedežev

Ko se temperatura zraka spust pod 10 stopinj Celzija in napreduje proti ledišču, se ozračje ohladi, naravo pa obda ledeni plašč. V osebnih avtomobilih smo gretja sedežev že navajeni, ko je zunaj mrzlo, v avtu pa hladno, nas vklop gretja sedežev prijetno ogreje. Kaj pa v avtodomih?

V vseh letih priprave revije smo na gretje sedežev v avtodomih naleteli le pri peščici vozil, nazadnje dvakrat pri Robeti Mobil.
Zakaj vsaj v dražjih avtodomih gretje sedežev ni v serijski opremi, ni jasno. Strošek materiala je zanemarljiv, strošek dela pa bi zlahka »obesili« končnemu kupcu, ki je za vozilo že tako ali tako pripravljen odšteti 100 in več tisočakov, tako da mu nekaj sto evrov ne bo predstavljalo ravno prevelikega posega v denarnico.

 

ZAKAJ GRETJE SEDEŽEV

Že naše babice so nas, ko smo komaj zlezli iz plenic, opozarjale, da v mesecih, ki imajo v imenu črko R, ni pametno sedeti na tleh. Da je prehladno in da lahko »dobimo volka«. V hladnejšem delu leta se lahko prehladimo tudi med sedenjem na hladnih sedežih v avtomobilu, na avtobusu in nenazadnje tudi v avtodomu. V avtodomih zna biti tudi med vožnjo v voznikovi kabini kar hladno, saj se ta zaradi velikih steklenih površin in slabe izolacije segreva počasi.
Sam strošek vgradnje ni visok, saj lahko na spletu komplete gretja sedežev kupite že za nekaj več kot 30 evrov za sedež. Skupaj vas torej material stane nekaj čez 60 evrov. Večji strošek je sama vgradnja grelnih blazin v sedeže, saj vzame kar nekaj delovnih ur. Pogled na splet pokaže, da stane vgradnja gretja v en sedež okoli 170 evrov. Veliko? Če ste spretni in vešči tudi priklopa na električno omrežje vašega vozila, se lahko podviga lotite tudi sami.

 

NAKNADNA VGRADNJA GRETJA SEDEŽEV

Še enkrat, v kolikor niste vešči dela z elektriko, poseg raje prepustite mojstrom v delavnici. Ti bodo delo opravili strokovno, z garancijo, vse skupaj pa vas bo stalo okrog 500 evrov, kar je zaradi udobja, ki ga gretje sedežev prinaša, majhen strošek.
Če pa ste sposobni vgradnjo narediti sami, pa smo v nadaljevanju pripravili nekaj nasvetov glede vgradnje. Članek sva pripravila Boris in Rok, ki imava s tovrstnim delom nekaj izkušenj iz preteklosti. Boris namreč zelo uživa v domačih opravilih, priložnostno pa je že večkrat doma preoblekel kak stol, največji kos pohištva, ki mu je namenil novo življenje pa je bil kavč v dnevni sobi. Rok se je z elektriko v avtomobilih (in tovornjakih, kjer ima ta napetost 24 V) srečal tudi službeno, saj so v podjetju Ultra d.o.o., kjer je bil zaposlen pred urednikovanjem revije, med drugim so razvijali tudi sledilne naprave za vozne parke.

 

GRETJE SEDEŽEV

Paket, ki ga lahko naročite prek spleta (mi smo zadevo naročili pri nemškem proizvajalcu ElectronicX) vsebuje:
-Dve grelni blazini (za sedišče in naslon)
-Kablovje
-Vklopno stikalo (s petimi stopnjami gretja)
-Izolirni lepilni trak, s katerim zaščitimo blazinico v pregibih (če je potrebno)
-Vezice


Najprej je treba iz vozila odstraniti oba sedeža. Postopek je ne glede na znamko vozilo ali vrsto sedeža (originalni Fiat, Ford, Mercedes, pilotski, …) zelo podoben, saj so vsi sedeži na podnožja priviti z vijaki. Za posamezen sedež boste porabili približno 15 minut časa, več dela bo s prenosom sedeža iz vozila, če le-to nima prednjih vrat (integrirec). Več pa spodaj, kjer smo po korakih prikazali ves postopek vgradnje.


Gretje sedežev - vgradnja
Za gretje prednjih sedežev sta potrebna dva kompleta. En (proizvajalec ElectronicX) stane 34 evrov.

 

Gretje sedežev - vgradnja
V paketu sta grelni blazini, kablovje, stikalo, vezice in izolirni trak (za pregibe).

Gretje sedežev - vgradnja
V tkanini je karbonska mrežica, ob straneh pa sta pozitivni in negativni pol.

Gretje sedežev - vgradnja
Priloženo je tudi petstopenjsko stikalo za nastavitev moči gretja.
05
Potrebno orodje. Na slki ni spajkalnika, ki smo ga uporabili v vozilu.
06
Sedeža sta na vrtljivi konzoli privita z močnimi M8 vijaki (ključ številka 13).
07
Preden odstranimo sedež iz vozila, moramo še odklopiti senzorja varnostnih pasov.
08
Sedež je pripravljen na poseg.
09
Agutijevi sedeži v Carthagu imajo sedalo narejeno iz pene, ki objema leseno podložno desno. Ta je privita na kovinsko ogrodje.
10
Sedalo je pripravljeno na poseg. Na spodnji strani so sponke, s katerimi je blago pripeto na desko.
11
Naslon je izdelan bolj »normalno« oziroma kot smo pri avtomobilskih sedežih navajeni.
12
Oblazinjenje naslona je ob robovih in sredi hrbtišča ojačano s plastičnim vodilom. S tem je preprečeno raztegovanje tkanine.
13
Blazino najprej premerimo. Po potrebi jo lahko skrajšamo.
14
Blazino s karbonskim grelcem brez težav skrajšamo s škarjami. Pazimo le, da se držimo navodil proizvajalca – krajšamo lahko samo prečno (pravokotno na pola).
15
Sedež je pripravljen za vgradnjo v vozilu. Kabli so pospravljeni za lažji transport in čakajo na priklop v vozilu.
16
Priklopni kabli (12 V). Rdečega in črnega poznamo, rumeni pa je za signal (15) kontakta. Pri iskanju si pomagamo z ustreznim instrumentom.
17
Na pozitivni pol vgradimo varovalko moči 10 A.
18
Vse kontakte spajkamo. Samo tako lahko dosežemo, da bodo dolgo zdržali. Spoje ustrezno zaščitimo z izolirnim trakom.
19
Stikali smo vgradili na armaturno ploščo, kjer sta na dosegu roke uporabnika.
20
Vožnja z ogrevanim sedežem je po besedah Mateje mnogo prijetnejša kot brez.