14. maj, 2021
Poraba dodatka AdBlue pri avtodomu na osnovi Fiata Ducato

Ob daljšem preizkusu avtodoma z najnovejšim motorjem EURO 6d-temp, smo se spraševali, kako je mogoče, da je smo morali po nekaj več kot 1000 prevoženih kilometrih doliti 10 litrov AdBlue. Po odgovor smo se obrnili na strokovnjake v ljubljanskem podjetju Avto Triglav d.o.o., ki zastopa blagovno znamko Fiat.
V Sloveniji je že krepko več kot 500 avtodomov na osnovi Fiata Ducato z najnovejšim motorjem, številka se hitro približuje tisočici. Eno od vprašanj, ki se je bržkone porodilo marsikateremu lastniku avtodoma, pa je, kolikšna je poraba tega dodatka. Marsikomu se je namreč že kar kmalu po nakupu vozila prižgalo opozorilo, ki opozarja na dolivanje oziroma premajhno količino dodatka Adblue.
Od uvedbe standarda EURO 6d-Temp 1. septembra 2019, velja dodajanje aditiva AdBlue tudi v vseh lahkih gospodarskih vozilih, med katera spadajo tudi vsa osnovna vozila naših avtodomov. Leta 2014 je začel veljati nov standard EU za emisije izpušnih plinov Euro 6. To pomeni, da so mejne dopustne koncentracije emisij dušikovega oksida (NOx), ogljikovega monoksida (CO), ogljikovodika (HC) in emisijskih delcev (PM) za tovorna vozila in avtobuse zdaj še nižje. Novih standardov ni več mogoče ekonomično izpolnjevati le s prilagoditvami motorja, odgovor pa je bila tehnologija SCR (selektivna katalitična redukcija), pri kateri se AdBlue vbrizga pred katalizator SCR. S tem se škodljivi dušikovi oksidi v izpušnih plinih spremenijo v neškodljivo mešanico vodne pare, zraka in dušika. S tako obdelavo izpušnih plinov se količina dušikovih oksidov (NOx) zmanjša za 60 odstotkov, emisije trdih delcev za več kot 80 odstotkov, emisije CO2 pa do 7 odstotkov.


KAJ JE ADBLUE

AdBlue je kot 32,5% raztopina sečnine prozorna in brezbarvna tekočina, ki jo brizgamo pred SCR katalizator izpušnega sistema. Ne gre za nevarno tekočino, zmrzne pa pri 11 stopinjah pod ničlo, zato je pomembno dodajati aditive proti zmrzovanju.

SCR

AdBlue je v osnovi dokaj preprosta kemijska spojina amonijaka in vode, zato je v svoji generični obliki primerna za vse katalizatorje oziroma za vse motorje – ne glede na znamko. V svoje vozilo lahko natočite katerikoli dodatek, če le ta ustreza določenemu standardu (ISO 22241). Strokovnjaki priporočajo tudi dodajanje dodatkov, ki preprečujejo umazanje šob za vbrizg goriva, na primer izdelek Tunap.

 

PORABA ADBLUE JE ODVISNA OD OBREMENITEV MOTORJA

Nastanek dušikovih oksidov v izpuhu dizelskih motorjev ni odvisen od količine porabljenega goriva, pač pa od razmer delovanja motorja oziroma načina vožnje. Največ dušikovih oksidov v izpuhu nastane pri močnem izgorevanju – pri visokih temperaturah izgorevanja in pri velikih količinah vsesanega zraka. Takšne razmere izgorevanja se pojavijo na primer pri hitri vožnji na avtocestah oziroma pri polnem plinu – takrat sistem za čiščenje porabi več dodatka kot na primer pri umirjeni vožnji po podeželski cesti.
Avtomobilski proizvajalci obljubljajo, da njihovi dizelski avtomobili porabijo od litra do litra in pol dodatka AdBlue na 1000 prevoženih kilometrov. S tem naj bi na primer 11-litrska posoda zadostovala za od 7500 do 11 000 prevoženih kilometrov. Rezervoar AdBlue ima pri trojčku Fiat Ducato, Peugeot Boxer in Citroën Jumper 19 litrov prostornine. Torej za približno 5000 kilometrov »normalne uporabe«. Kako pa je v praksi? Po podatkih smo povprašali strokovnjake iz podjetja Avto Triglav d.o.o., ki so nam posredovali naslednjo tabelo. Iz nje je razvidno, da lahko avtodom na osnovi Fiata Ducato ob polni obremenitvi na avtocesti »popije« tudi sedem litrov dodatka AdBlue!



Poraba dodatka AdBlue v vozilu Fiat Ducato (l / 1000 prevoženih km)
 

Verzija 
Mestna vožnja Izven mesta Avtocesta Mešani režim
Van / Panorama  do 2do 2do 63
Avtodom do 2.5do 2,5do 74

 

Hladilnik   do 3,5do 3,5do 95,5
     

Dizelski avtomobili z SCR katalizatorji so opremljeni z opozorilnimi sistemi, ki voznike pravočasno opozorijo, da se količina dodatka AdBlue zmanjšuje. Običajno sistem prek sporočil na armaturni plošči voznika začne opozarjati, ko je v posodi le še za 2400 ali 1500 kilometrov dodatka. Obvestila se na informacijskem zaslonu ponavljajo in stopnjujejo – če voznik ne dotoči dodatka in povsem izprazni posodo, motorja na določeni točki ni mogoče več ponovno zagnati. Že prvo opozorilo je torej znak, da mora voznik začeti razmišljati, kje in kako bo v avto dotočil AdBlue.
Če se nizka raven dodatka ujame s servisnim intervalom motorja, lahko voznik to skrb prepusti uradnim serviserjem – ti imajo dodatek pri roki in ga seveda tudi dotočijo.